Avrupa’nın önde gelen havacılık devi Airbus, Boeing’in sorunlu 737 Max modeliyle rekabet ettiği A320neo’nun da aralarında bulunduğu 800 uçağın teslim edilmesi planladığını duyurdu. Bu duyuruyla birlikte, New York Times’ın aktardığı üzere, küresel uçak rekabetinde Airbus‘ın öne geçtiği vurgulanıyor.
Airbus, 2024 yılında müşterilerine 737 Max’in başlıca rakibi olan tek koridorlu A320neo dahil olmak üzere yaklaşık 800 uçak teslim etme hedefini belirledi. Geçtiğimiz yıl 735 uçak teslimatı gerçekleştiren şirket, bu yılın hedefini artırarak, CEO Guillaume Faury’nin pandemi sonrası seyahat talebinde keskin bir artış beklediğini açıkladı.
Bu yılki çabalar, özellikle Hindistan ve diğer hızla büyüyen pazarlardan gelen dar gövdeli ve orta boy jet talebinin artmasıyla destekleniyor. Geçen yıl, Airbus, toplamda 2.094 ticari uçak siparişi alarak rekor bir seviyeye ulaştırdı ve 2023 sonu itibarıyla 8.598 ticari uçaklık kapsamlı bir rezerve ulaştı. Bu rakamlar, Boeing‘in 528 ticari uçak teslim ettiği ve 1.576 net sipariş aldığı karşısında Airbus‘ın liderliğini gösteriyor.
Airbus CEO’su Faury, şirketin A320neo’nun halefinin geliştirme sürecine başladığını duyurdu. Bu yeni nesil uçağın, daha verimli olması ve 2030’ların ortasına doğru hizmete girmesi planlanıyor. Yeni uçağın, yakıt açısından yüzde 20 daha verimli olması ve tamamen sürdürülebilir veya sentetik malzemelerden yapılması hedefleniyor. Analistler, Boeing‘in kalite kontrol sorunlarıyla mücadele ederken yeni uçak geliştirme konusunda geri kalabileceğini belirtiyor.
Airbus, 2023’te 6,2 milyar dolarlık bir kazanç açıkladı ve bir önceki yıla göre gelirini 69 milyar dolara çıkardı. Şirket, net nakit rezervlerinin 11 milyar doları aşması nedeniyle özel bir temettü ödemesi yapmayı planlıyor. Ancak, Faury’nin açıkladığı gibi, Airbus‘ın kazancı, düzeltme masrafları nedeniyle azaldı.
Öte yandan, Boeing, 737 Max modelinin üretimini planladığı gibi gerçekleştiremedi. Alaska Havayolları’na ait bir uçakta yaşanan kalite kontrol sorunu, şirketi sarsarken, Federal Havacılık İdaresi tüm 737 Max uçaklarının üretimini kısıtladığını duyurdu.
Airbus‘ın Fransa’daki genel merkez kompleksi, şirketin hızla büyüdüğünün bir kanıtı olarak gösteriliyor. Airbus, A321neo’nun geliştirilmesini desteklemek için Toulouse’da yeni bir montaj hattı açtı ve gelecekteki teslimatlar için müşterilere yönelik yeni bir karşılama merkezi kurdu.
Airbus‘ın müşteri deneyimi ekibinin başkanı Jill Lawrie, şirketin artan talebe yanıt olarak üretimi artırdığını belirtti. Ancak Faury, üretim artışıyla birlikte kalite ve güvenliğin her zaman öncelikleri olduğunu vurguladı.
Küresel uçak endüstrisindeki bu gelişmeler, Airbus‘ın liderliğini pekiştirirken, Boeing‘in ise yaşadığı zorlukları gözler önüne seriyor. Airbus‘ın müşterilere sağladığı güvenilirlik ve hızlı teslimatlar, şirketin başarısının temelini oluşturuyor. Ancak, Boeing‘in güvenlik sorunları ve üretim sıkıntıları, şirketin karşısında ciddi bir engel olarak duruyor. Bu bağlamda, havacılık endüstrisinin geleceği, Airbus ve Boeing arasındaki rekabetin nasıl şekilleneceğine bağlı olacak gibi görünüyor.