2024’te ihracat 600 milyon doları geçti
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2024 yılı içerisinde Türkiye’nin dizi ve film ihracatı 602 milyon dolar seviyesine ulaştı. Ticaret Bakanlığı, bu başarının arkasında yurt dışı etkinlikler, tanıtım, pazarlama ve çeviri desteklerinin etkili olduğunu belirtti. Özellikle televizyon ve dijital platformlar aracılığıyla 150’den fazla ülkeye ulaşan yapımlar, toplamda 800 milyonu aşkın tekil izleyiciye erişti. Binlerce içerik, Latin Amerika’dan Orta Doğu’ya, Güneydoğu Asya’dan Avrupa’ya kadar geniş bir coğrafyada yayınlandı.
Destek ödemeleri 47 milyon lirayı aştı
Sektörün ihracat potansiyelini artırmak amacıyla, Ticaret Bakanlığı tarafından 2024 yılı boyunca 47 milyon liradan fazla destek ödemesi yapıldı. Bu desteklerin büyük bir kısmını yurt dışı etkinlik katılımı, reklam, tanıtım, pazarlama çalışmaları ile dublaj ve altyazı hizmetleri oluşturdu.
Destek kalemleri ve 2024 yılı ödemeleri (₺):
Destek Kalemi | Tutar (₺) |
---|---|
Yurt dışı etkinlik katılımı | 14.200.000 |
Reklam ve tanıtım | 11.300.000 |
Pazarlama faaliyetleri | 9.600.000 |
Dublaj ve altyazı | 7.900.000 |
Diğer destekler | 4.000.000 |
Toplam | 47.000.000+ |
Bakanlık, yapılan açıklamada, destek mevzuatının daha etkin kullanılabilmesi için başvuru süreçlerinde sadeleştirmeye gidildiğini ve bu adımın etkinlik sayısında artışla sonuçlandığını belirtti.
Korsan yayıncılıkla mücadele sürüyor
Sektörün karşılaştığı en büyük zorluklardan biri korsan yayıncılık oldu. Özellikle MENA (Orta Doğu ve Kuzey Afrika) bölgesinde ve bazı Latin Amerika ülkelerinde yapımların yasa dışı biçimlerde yayımlandığına dikkat çekildi. Bu ülkelerde, ticaret müşavirlikleri aracılığıyla korsan içeriklerin kaldırılmasına yönelik çalışmalar devam ediyor.

2025 yılı hedefleri: İlk 5’teki konum korunacak
Ticaret Bakanlığı, 2025 yılı planlamalarında, ihracat başarısının sürdürülebilirliğini sağlamak üzere çeşitli adımlar atılacağını belirtti. “2025 yılında ABD, Brezilya, Rusya, Çin Halk Cumhuriyeti, Tayland, Endonezya ve Malezya’nın aralarında yer aldığı ve rekabetin yüksek olduğu pazarlarda dizi film, sinema filmi ve animasyon türündeki yapımlar açısından satışlar sürüyor” ifadesiyle, hedef ülkeler işaret edildi.
Bakanlık ayrıca, “2025 yılında küresel pazarda ilk 5’teki yerimizi korumayı, Bakanlığımızın Uzak Ülkeler ve İslam Ülkeleri İhracat Geliştirme Stratejilerimizin birer parçası olarak bu bölgelerdeki ülkelere sektörel ticaret heyetleri düzenlemeyi…” açıklamasıyla, stratejik bölgelerdeki faaliyetlerin sürdürüleceğini bildirdi.
Dizi ve film ihracatı (2020–2024):
Yıl | İhracat Tutarı (USD) |
---|---|
2020 | 380 milyon |
2021 | 470 milyon |
2022 | 500 milyon |
2023 | 560 milyon |
2024 | 602 milyon |
2025 yılı itibarıyla hedeflenen adımlar arasında, animasyon sektörüne özel kümelenme bazlı ihracat hazırlığı, uluslararası dijital yayın platformlarında görünürlüğün artırılması, prefinansman olanaklarının geliştirilmesi ve prestijli içerik fuarlarına milli katılımın teşvik edilmesi gibi başlıklar yer alıyor. Sektöre yönelik desteklerin ön onay mekanizması ile daha hızlı ve kapsamlı şekilde sürdürüleceği belirtiliyor.