Çin merkezli elektrikli araç üreticisi XPeng Motors, küresel genişleme stratejisini hızlandırarak 2025 yılı itibarıyla faaliyet gösterdiği pazar sayısını 60’a çıkarmayı hedefliyor. Şirketin mevcut olarak yaklaşık 30 ülkede ve bölgede faaliyet gösterdiği belirtilirken, bu sayının iki katına çıkarılması için çalışmalara başlandığı ifade edildi. XPeng Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su He Xiaopeng, hafta sonu Guangzhou’da düzenlenen bir etkinlikte yaptığı açıklamada, şirketin küresel büyüme planlarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
XPeng, genişleme stratejisinin bir parçası olarak Tayland’a yönelik sevkiyatlarını başlattı. Şirketin yedi koltuklu çok amaçlı aracı X9’un sağdan direksiyonlu 300 adetlik ilk partisi Tayland’a gönderildi. Araçların teslimatının hemen başlaması planlanırken, bu sevkiyatın XPeng’in bölgedeki varlığını güçlendirmeye yönelik bir adım olduğu belirtiliyor.
CEO He Xiaopeng, 2023 yılı itibarıyla XPeng’in satışlarının yarısını Çin dışındaki pazarlardan elde etmeyi hedeflediklerini ifade etti. 2024 yılında ise şirketin toplam satışlarının %13’ünün yurtdışından geldiği belirtilirken, XPeng Başkan Yardımcısı ve Başkanı Brian Gu, geçtiğimiz ay Las Vegas’ta düzenlenen Consumer Electronics Show (CES) etkinliğinde şirketin küresel büyüme planlarına değindi.
XPeng, yalnızca yeni pazarlara açılmakla kalmayıp, aynı zamanda şarj altyapısını da genişletmeyi hedefliyor. Şirket, 2024’ün ilk yarısında Tayland ve Hong Kong’da ultra hızlı şarj istasyonları kurmayı planlıyor. Bu adımın, bölgedeki elektrikli araç kullanıcıları için şarj altyapısını iyileştirmeye yönelik olduğu belirtiliyor.

Ayrıca, şirketin 2024 yılı içerisinde otonom sürüş sistemini uluslararası pazarlarda test etmeye başlayacağı ve 2026 itibarıyla sürücüsüz araçları küresel çapta kullanıcılarla buluşturmayı planladığı bildirildi. XPeng, bu stratejisini “go-global 2.0” olarak adlandırıyor ve Avrupa, Güneydoğu Asya, Orta Doğu ve Afrika pazarlarına odaklanıyor.
Tayland, elektrikli araçlara yönelik en açık pazarlardan biri olarak öne çıkıyor. Ülkenin, 2030 yılı itibarıyla otomotiv üretiminin %30’unu sıfır emisyonlu araçlardan oluşturma hedefi bulunuyor. Hükümetin, 2024-2027 yılları arasında yerel üreticilerden satın alınan her elektrikli araç için 100.000 bahta (yaklaşık 2.976 dolar) kadar alım teşviki sunduğu belirtiliyor.
Çinli otomobil üreticileri, özellikle Tayland pazarında Japon markalarına karşı rekabeti artırıyor. 2024 yılı itibarıyla Japon binek araçlarının pazar payı %64,8’e gerilerken, Çinli üreticilerin pazar payı %18,8’e yükseldi. Geçen yıl bu oran %17,1 seviyesindeydi. Toyota Motor’un Tayland şubesi tarafından paylaşılan verilere göre, Çinli üreticilerin pazar payı giderek artış gösteriyor.
XPeng, Çinli rakipleri BYD ve Great Wall Motor gibi Tayland’da üretim tesisi açma planına henüz sahip değil. CEO He Xiaopeng, üretim konusuna ancak şirketin daha büyük bir ölçeğe ulaştığında karar verilebileceğini ifade etti. “Daha fazla bölgede üretim planlarımız olacak,” diyen He, önceliklerinin küresel genişleme ve satışları artırmak olduğunu vurguladı.
Şirketin Tayland’a yönelik ihracatları, Çin ile 2018 yılında imzalanan serbest ticaret anlaşması sayesinde sıfır gümrük vergisi avantajından yararlanıyor. Ancak, diğer uluslararası pazarlarda benzer avantajlar bulunmuyor. Amerika Birleşik Devletleri, geçtiğimiz yıl Çin menşeli elektrikli araçlara uygulanan gümrük vergisini dört kat artırarak %100’e çıkarmıştı. Avrupa Birliği üyesi ülkeler de Ekim 2024 itibarıyla Çinli elektrikli araçlara mevcut %10’luk verginin yanı sıra %35’e varan ek gümrük vergileri uygulama kararı aldı.
XPeng, küresel çapta büyüme stratejisini sürdürürken, rekabetin yoğun olduğu pazarlarda nasıl bir yol izleyeceği merak ediliyor. Şirket, önümüzdeki yıllarda Avrupa ve diğer pazarlarda genişlemek için yeni iş birlikleri ve stratejik yatırımlara odaklanmaya devam edecek.