Vakko CEO’su Jaklin Güner, Bloomberg HT’de katıldığı Üst Düzey programında şirketin 2025 yılına ilişkin planlarını ve 2024 yılı performansını değerlendirdi. Enflasyonun ve kur dalgalanmalarının geçen yıl fiyatlama konusunda önemli zorluklar yarattığını vurgulayan Güner, 2025 için daha dengeli bir ekonomik ortam beklediklerini ve bu beklenti doğrultusunda yatırımlara ara vermeden ilerleyeceklerini söyledi.
Enflasyon muhasebesi değerlendirmeyi zorlaştırdı
Güner, 2024’te planlamayı etkileyen iki temel sorun yaşadıklarını belirtti. Bunlardan ilki yüksek enflasyonun üretim maliyetlerine olan etkisi, diğeri ise kur hareketlerinin tahmin edilemezliği oldu. Bu faktörlerin bir araya gelerek fiyatlama süreçlerini daha karmaşık hale getirdiğini ifade eden Güner, ürün planlamasında 18 aylık bir zaman diliminin baz alındığını, bu nedenle öngörülemeyen ekonomik gelişmelerin operasyonel süreci doğrudan etkilediğini kaydetti.
Ayrıca Türkiye’de enflasyon muhasebesi uygulaması nedeniyle finansal büyüklüklerin değerlendirilmesinin kolay olmadığını söyleyen Güner, Vakko Tekstil’in 2024 yılı net satışlarının 14,8 milyar TL’ye ulaştığını ve 806 milyon TL üzerinde net dönem kârı açıkladıklarını ifade etti. Yıl içinde ortaklara 400 milyon TL’lik temettü dağıtımı gerçekleştirildiğini, toplamda ise 600 milyon TL’lik yatırım yaptıklarını aktardı.
Turizm yatırımlarında yeni adımlar
2024’te Çengelköy’de açılan Vakko Sumahan Bosphorus otelinin ardından turizm alanındaki yatırımların süreceğini belirten Güner, burada dünyaca ünlü restoran markaları Les Specialita ve Caviar Caspia ile iş birliği yaptıklarını hatırlattı. 2025’te ise restoranlarda Michelin yıldızlı şeflerin ağırlanması planlanıyor.
Bununla birlikte Yunanistan’daki ilk mağazanın geçtiğimiz hafta Atina’da açıldığını duyuran Güner, 750 metrekarelik bu mağazanın farklı müşteri deneyimlerine ev sahipliği yapacağını söyledi. Yurt içi yatırımların da devam edeceğini belirten Güner, İstanbul Finans Merkezi ve Tersane İstanbul gibi projelere Vakko ve Vakkorama mağazalarının ekleneceğini, ayrıca Bodrum Mandarin ve Max Royal gibi destinasyonlardaki yatırımların süreceğini bildirdi.
Lüks perakendede istikrar beklentisi
Jaklin Güner, küresel ölçekte lüks tüketim alanında yeniden bir büyüme beklendiğini aktararak, genç tüketicilerin daha temkinli harcama davranışlarının lüks markaları avantajlı konuma taşıdığını dile getirdi. Lüks segmentte uzun vadede istikrar görüldüğünü, bu nedenle yatırım planlarını sürdürdüklerini belirtti.
Markalar arası birleşme ve ortaklıkların da bu segmentte verimlilik ve finansal güç amacıyla yapıldığını ifade eden Güner, şirket olarak bilanço sağlığına büyük önem verdiklerini vurguladı.
E-ticaret fiziksel mağazaları tamamlıyor
Teknoloji yatırımlarına değinen Vakko CEO’su Jaklin Güner, dijital altyapının hem müşteri deneyimini hem de tedarik zinciri verimliliğini artırdığını belirtti. E-ticaretin fiziksel mağazalarla entegre şekilde yürüdüğünü kaydeden Güner, Vakkorama’da online satışların toplam satışların %25’ine ulaştığını, Vakko mağazalarında ise bu oranın %14 civarında olduğunu açıkladı. Ortalama olarak ise dijital satışların %10’un üzerinde seyrettiğini ifade etti.
Güner, 2025 için hazırlanan projeksiyonun temelinde, fiyat politikalarında müşteriyi merkeze alan bir yaklaşımın yer aldığını belirtti. Tüketicinin beklenti düzeyini göz önünde bulundurarak fiyat belirlediklerini söyleyen Güner, hem sadakati hem de uzun vadeli sürdürülebilirliği bu anlayışın desteklediğini ifade etti.