Uber Technologies, Inc., yemek teslimat sektöründeki rakibi DoorDash, Inc.’e karşı Cuma günü dava açtı. Uber, DoorDash’i rekabeti engelleyici iş uygulamalarıyla suçlayarak, hem restoranların hem de müşterilerin maliyetlerinin artmasına neden olduğunu belirtti. Uber, DoorDash’in bu uygulamaları nedeniyle milyonlarca dolarlık gelir kaybına uğradığını ileri sürerek, tazminat talebinde bulundu.
Uber’in şikâyet dilekçesinde, DoorDash’in restoranların birden fazla teslimat hizmetiyle çalışmasını zorlaştırarak sektörde rekabeti baskıladığı iddia edildi. Dilekçede, DoorDash’in uygulamaları sayesinde daha yüksek ücretler talep ederek, müşterilere “daha düşük kalitede hizmet” sunduğu öne sürüldü. Uber’in açıklamasında, bazı restoranların DoorDash karşısında “kendilerini silah zorunda gibi” hissettikleri, şirketin “tekelci” olarak görüldüğü ve restoranların başka bir hizmet sağlayıcı seçme özgürlüğünden yoksun bırakıldığı ifade edildi.
Uber’in Amerika kıtası teslimat bölgesi başkanı Sarfraz Maredia, Business Insider’a yaptığı açıklamada, “Restoranlardan, DoorDash’in taktiklerinin daha iyi seçenekler aramalarını engellediğini ve daha iyi bir çözüm arayanların cezalandırıldığını giderek daha fazla duyuyoruz. Bu başvurunun, restoranların korku ya da misilleme endişesi taşımadan kendileri için en uygun olanı seçmelerine olanak tanımasını umuyoruz” dedi.
DoorDash ise Uber’in suçlamalarını sert bir dille reddetti. Şirketin sözcüsü, Business Insider’a yaptığı açıklamada, “Uber’in davasının hiçbir temeli yok. İddiaları asılsızdır ve tüccarlar, tüketiciler veya kuryeler için kaliteli bir alternatif sunma konusundaki yetersizliklerinden kaynaklanmaktadır” ifadelerini kullandı.
Pazar araştırma şirketi Earnest Analytics’in Kasım ayı verilerine göre, DoorDash, ABD’de yemek teslimat pazarının %62,7’sini elinde bulunduruyor. Uber Eats %25 ile ikinci sırada yer alırken, Grubhub %6,2 paya sahip. 2024 yılında yapılan ve 300 teslimat siparişini inceleyen Intouch Insight raporuna göre, DoorDash müşteri memnuniyetinde rakiplerinin önünde bulunuyor. Raporda, DoorDash’in daha fazla promosyon sunduğu, siparişleri doğru adrese ve eksiksiz teslim etme oranlarının yüksek olduğu belirtildi. Ayrıca, DoorDash’in ortalama teslimat süresi 26 dakika 24 saniye ile rakiplerinden daha hızlı oldu. Aynı raporda, Grubhub’un teslimat süresi 35 dakika 49 saniye, Uber Eats’in ise 38 dakika 4 saniye olarak ölçüldü.
Öte yandan, üçüncü taraf yemek teslimat hizmetlerine olan talep artmaya devam ediyor. DoorDash, 2024’ün üçüncü çeyreğinde siparişlerde yıllık bazda %18 artış ve gelirlerde %25 büyüme ile 2,7 milyar dolar gelir elde etti. Ancak, uygulamaların yüksek ücret politikaları sektörde eleştiri konusu olmaya devam ediyor. Bazı müşteriler, uygulama üzerinden sipariş verirken menü fiyatlarının iki katına varan ücretlerle karşılaştıklarını belirtirken, birçok restoran sahibi de yüksek komisyonlar nedeniyle kâr marjlarının sürdürülemez hale geldiğini ifade ediyor.
Uber’in açtığı dava, rekabetin yoğun olduğu yemek teslimat sektöründe önemli bir dönüm noktası olarak değerlendiriliyor. DoorDash’in iş uygulamalarının yasalara uygunluğunun mahkemede nasıl değerlendirileceği, sektörün geleceğini etkileyebilecek önemli bir gelişme olarak görülüyor.