Bu hafta, Orta Doğu‘dan yüklenen dizel, global ticaret şirketi Trafigura tarafından bir süpertankere yüklenirken, gemi sahiplerinin düşük navlun oranlarından faydalanmasıyla gözler yeniden bu bölgeye çevrildi. Gemi, ADNOC‘un (Abu Dhabi National Oil Co) Ruwais rafinerisinden başlıca gasoil yükledi ve Fujairah limanı açıklarında gemiden gemiye transfer gerçekleştirdi. Bu bilgiler, Vortexa veri tahminlerine ve iki nakliye kaynağına dayanmaktadır.
Bu yıl ilk kez, bir Very Large Crude Carrier (VLCC)‘ın, Kpler verilerine göre, dizel taşımak üzere Orta Doğu‘dan Batı‘ya doğru yol aldığı görüldü. Bu hamle, Asya‘dan Batı‘ya yakıt taşıma maliyetlerinin yükselmesinin ardından gerçekleşti. Yemen‘li Houthis‘in Kızıl Deniz‘deki gemilere yönelik saldırıları sonucu gemiler, daha uzun bir rota olan İyi Umut Burnu üzerinden dolaşmak zorunda kaldı ve bu da temiz ürünler taşıyan gemilerin sıkışıklığını artırdı.
Vortexa‘nın navlun analisti Ioannis Papadimitrou‘nun notuna göre, tüccarlar temiz ürün taşıyabilmesi için Suezmax ve VLCC‘ler temizletti. Dizel ve jet yakıtını Orta Doğu ve Hindistan‘ın batı kıyısından taşımak için bu gemiler kullanıldı. SSY Tanker ve iki nakliye kaynağına göre, Orta Doğu veya Hindistan‘dan Avrupa‘ya gasoil taşımanın maliyeti, 65,000 ton yağ taşıyabilen bir LR2 gemisi için ton başına yaklaşık 70 dolar iken, 270,000 ton yükleme kapasitesine sahip bir VLCC için bu maliyet ton başına sadece 15 dolar.
Bu strateji, satıcıların Afrika üzerinden Avrupa‘ya giderken Togo ve Tanzanya gibi bazı Afrika destinasyonlarında gasoil boşaltmalarına olanak tanıyor. Bu durum, Singapur merkezli bir ticaret kaynağına göre, Asya’daki arz fazlalığını hafifletebilir ve rafineri marjlarını ve fiyatlarını destekleyebilir. Ancak bu durum, Kuzeybatı Avrupa‘daki son dizel fiyat artışlarını sınırlayabilir.
Trafigura ve ADNOC, konuyla ilgili yorum yapmaktan kaçındı. Ancak, ticaret kaynaklarına göre, önümüzdeki iki ay içinde daha fazla ham petrol tankerinin temiz ürün taşımak üzere dönüştürülmesi bekleniyor. Asya‘da ham petrol talebinin düşük kalması beklenirken, en az iki VLCC‘nin önümüzdeki haftalarda rafine yakıtlar yüklemek üzere temizlenmekte olduğu bildirildi. Ancak, Papadimitrou, temiz tanker oranlarının Ağustos’ta serinleme işaretleri göstermesi durumunda bu trendin hafifleyebileceğini belirtti.