Japon otomotiv devi Toyota, elektrikli araçlar (EV’ler) yerine içten yanmalı motorlara olan talebi karşılamak adına yeni bir motor geliştirme projesi üzerinde çalışıyor. Şirketin başkanı, insanların EV’leri zorunlu olarak satın almak yerine bir seçim yapmaları gerektiğine inanıyor.
2023 yılında Toyota, tarihinde hiç olmadığı kadar fazla araç satışı gerçekleştirdi ancak elektrikli araçlar bu büyümeye minimal etki sağladı. Japon konglomera tarafından teslim edilen 11.233.039 araçtan sadece 104.018’i EV idi. Toyota, Lexus ve diğer yan kuruluşlar tarafından geçen yıl satılan araçların sadece %0,926’sı batarya EV’leriydi. Bu veriler ışığında, şirket içten yanmalı motorlara hala bir ihtiyaç olduğunu düşünüyor.
Toyota Motor Corporation Başkanı Akio Toyoda, 200 kurumsal yönetici ve yönetici önünde gerçekleştirilen bir konuşmada “önemli bir motor geliştirme projesi” için planlarını yeniden teyit etti. Onun açıklaması, 2024 Tokyo Otomobil Salonu’nda yapılan bir duyuru ile uyumluydu, burada “herkese motor yapmaya devam edeceğimizi söylemek için bir fırsat kullandı.”
Soru-cevap bölümünde Toyota Motor Başkanı Akio Toyoda, teknolojik gelişmelere rağmen batarya EV’lerin asla %30’luk bir pazar payını aşamayacağına inandığını ifade etti. Sonuç olarak, kalan %70’lik kısım benzinli araçlar, hibritler ve yakıt hücreli EV’lerle temsil edilecek. Şirketin başkanı ayrıca hidrojen yakıtlı içten yanmalı motorların potansiyel olarak bir çözüm sunabileceğini belirtti. Dizel hakkında herhangi bir bahis yapılmadı.
Gazetecilerin sorularını yanıtlarken Toyota Motor Corporation Başkanı Akio Toyoda, yalnızca karbon salınımı azaltımına odaklanmadı. Ayrıca işlerin hassas konusuna da değindi:
“Eğer aniden BEV’lere geçersek, eminim ki hayatlarını motorlar üzerinde çalışarak geçiren Japonya’nın otomotiv endüstrisindeki 5.5 milyon insan ‘Bunun için miydi?’ diye sorgulamaya başlayacak. Bazı motorla ilgili tedarikçilerimiz bile bankalardan kredi alamıyorlar.”
Yeni bir içten yanmalı motorun duyurulması şaşırtıcı bir gelişme olarak karşımıza çıkıyor. 2024’te otomobil üreticileri çoğunlukla yeni EV’ler için planlarını açıklamaya odaklanıyor. Bazıları üretimlerini yakın yıllarda içten yanmalı motorlu araçlardan vazgeçeceklerini iddia ediyorlar. Örneğin, Jaguar, Chrysler, Lotus, Aston Martin, Bentley, Buick, Cadillac, Rolls-Royce, Genesis, Maserati, Mini, Opel/Vauxhall ve Volvo gibi markaların çoğu, on yılın sonuna kadar tamamen elektrikli olmayı taahhüt ettiler. Hatta Toyota’nın Lexus markası, içten yanmalı motorlu araçların satışını 2035’e kadar durdurma sözü verdi.
Avrupa’da Stellantis, on yılın sonuna kadar yalnızca EV’ler satmayı vaat ediyor. Mercedes, Avrupa’da 2030’a kadar tamamen elektrikli hale gelmeyi amaçlıyor ancak “pazar koşullarının izin verdiği yerlerde”. Baş rakibi Audi, 2032’de içten yanmalı motorlu araç üretmeyi durduracak. BMW henüz bir son tarih belirlemedi. Volkswagen ana markası, 2033’ten itibaren Avrupa’da sadece EV’ler üretmeyi hedefliyor.
Toyota, karbon nötr olma hedefine ulaşmanın tek çözümünün batarya EV’ler olamayacağını düşünüyor. Akio Toyoda, şarj altyapısının henüz hazır olmadığını belirterek “dünya çapında bir milyar insanın elektriğe erişimi olmadığını” vurguladı. Toyota bu bölgelerde araç satışı yaptığından, sadece EV’lere odaklanmak mantıklı olmaz.