Toyota, Şanghay Belediye Hükümeti ile yeşil ve düşük karbonlu gelişimi teşvik etmek amacıyla iş birliği anlaşmasına vardı. Bu kapsamda, Toyota’nın Şanghay’ın Jinshan Bölgesi‘nde tamamen kendi bünyesinde bir araştırma, geliştirme ve üretim tesisi kuracağı belirtildi. Tesisin, Lexus markalı tamamen elektrikli araçlar ve batarya üretimine odaklanacağı ve 2027 yılında faaliyete geçmesinin planlandığı bildirildi.
Bu adım, Toyota’nın dünyanın en büyük yeni enerji araç pazarı olan Çin’deki stratejik genişleme sürecinde önemli bir basamak olarak değerlendiriliyor. Kuzey Çin Teknoloji Üniversitesi Otomotiv Endüstrisi Yenilik Araştırma Merkezi Direktörü Ji Xuehong, bu gelişme hakkında, “Çin, elektrifikasyon ve akıllı teknolojiler konusunda kapsamlı bir endüstriyel zincire sahip. Yerel üretim ile Toyota, Çin tedarik zincirine daha iyi entegre olabilir, ileri düzey elektrifikasyon teknolojilerine erişebilir ve kaliteli bileşenler sağlayarak ürünlerinin rekabet gücünü ve maliyet etkinliğini artırabilir” dedi.
Ji, yerel üretimin yalnızca iç pazardaki talebi karşılamakla kalmayıp, Lexus’un ihracat kapasitesini de güçlendireceğini belirtti. “Çin’de üretim yapmak, Japonya’daki üretime göre maliyetleri önemli ölçüde azaltıyor ve bu durum Lexus’a küresel pazarda daha güçlü bir avantaj sağlıyor” ifadelerini kullandı.
Lexus, Çin pazarına ilk kez 1994 yılında girdi ve resmi bayi ağını 2005’te kurdu. Ancak marka, yıllar boyunca yalnızca ithalat yoluyla satış modelini benimsedi. Son yıllarda ise Lexus, satışlarında dalgalanmalar yaşadı. 2021 yılında Çin’de 227.000 araç satan marka, 2022 yılında bu rakamın 176.000’e düşmesiyle %22,4 oranında bir yıllık kayıp yaşadı. 2023 yılında ise küçük bir toparlanma ile satışlar 181.400 adede yükseldi ve %3’lük bir artış kaydedildi. 2024 itibarıyla Lexus, yıllık 180.000 birim satış barajını aşarak Çin’de pozitif büyüme sağlayan tek ithal lüks marka oldu.
Buna rağmen, genel lüks araç pazarındaki daralma dikkat çekici boyutlarda. Çin Otomobil Bayileri Derneği verilerine göre, 2024 Aralık ayında lüks araç perakende satışları, yıllık bazda %8 oranında azalarak 290.000 birime düştü ve lüks markaların pazar payı 2,5 puan azalarak %10,9’a geriledi.
Lexus Çin Başkan Yardımcısı Li Hui, bu zorlukların farkında olduklarını belirterek, “Baskı gerçek ve hissedilir boyutta. Sadece satış rakamlarıyla sınırlı değil, aynı zamanda Çinli tüketicilerin hızla değişen taleplerine ayak uydurmak da büyük bir öncelik ve zorluk” dedi.
Toyota’nın yeni yönetim yapısında Lexus, özellikle Çin pazarında elektrifikasyon çabalarına liderlik etme görevini üstlendi. Şu anda Lexus, Çin pazarında 12 model sunuyor, ancak yalnızca bir tam elektrikli araç olan Lexus RZ ve iki adet plug-in hibrit modeli bulunuyor: RX 450h+ ve NX 400h+. Nisan 2024’te düzenlenen Pekin Uluslararası Otomobil Fuarı’nda marka, yeni nesil elektrikli araç konseptleri LF-ZC ve LF-ZL’yi tanıttı. LF-ZC modelinin 2026’da piyasaya sürülmesi planlanıyor.
Toyota Başkanı Koji Sato, Çin pazarının Lexus’un elektrifikasyon dönüşümündeki kritik rolüne vurgu yaparak, markanın 2035 yılına kadar %100 elektrifikasyona ulaşmayı hedeflediğini belirtti. BEV Fabrikası tarafından geliştirilecek yeni nesil bataryalı elektrikli araç ürünlerinin ilk lansmanı 2026’da yapılacak ve bu süreçte Lexus liderlik edecek.
Ayrıca Toyota, Çin pazarına özgü ürün geliştirme ve araştırma faaliyetlerini hızlandırdı. Jiangsu Eyaleti Changshu şehrinde kurulan Akıllı Elektromobilite (IEM) Ar-Ge Merkezi, akıllı ve elektrikli teknolojilere odaklanıyor. Bunun yanı sıra, Toyota, Huawei gibi Çinli teknoloji devleriyle iş birliği yaparak dokuzuncu nesil Camry’nin bilgi-eğlence sistemi gibi projelerde hızla ilerliyor.
Toyota, 2025 yılı itibarıyla Platinum 3X ve bZ3C gibi yeni elektrikli modellerin yanı sıra, plug-in hibrit versiyonlarını da piyasaya sürecek. 2030 yılına kadar ise yıllık en az 2,5 milyon araç üretmeyi hedefliyor.
Toyota Teknoloji Direktörü ve Başkan Yardımcısı Hiroki Nakajima, “Çin’in küresel elektrifikasyondaki kilit rolü tartışılmaz. 2026’ya kadar sunacağımız yeni bataryalı elektrikli araç modellerimizin çoğu Çin’de tanıtılacak. Bu pazara olan bağlılığımız değişmez ve burada geliştirdiğimiz ürünlerle sektöre yön vermeye devam edeceğiz” dedi.