Türkiye’de Antep fıstığı üretimi son on yılda büyük bir artış gösterdi. Tiryaki Agro Üst Yöneticisi (CEO) Süleyman Tiryakioğlu, Türkiye’nin bu alandaki potansiyelini en iyi şekilde değerlendirmesi gerektiğini belirterek, ülkenin küresel pazardaki konumunu daha da güçlendirmeyi hedeflediklerini ifade etti. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2024 yılında üretim, bir önceki yıla oranla yüzde 117,6 artarak 383 bin tona ulaştı. Bu rakam, 2014 yılına kıyasla yaklaşık 10 katlık bir artışı temsil ediyor.
26 Şubat, dünya genelinde Antep fıstığı tanıtımını yapmak ve tüketimini teşvik etmek amacıyla Dünya Antep Fıstığı Günü olarak kutlanıyor. Küresel ölçekte ABD, İran ve Türkiye’nin başı çektiği Antep fıstığı üretiminde Türkiye, yaklaşık yüzde 30’luk payla ikinci sırada yer alıyor. Ancak ihracatta üçüncü konumda bulunuyor.
Antep fıstığı, Türkiye’de en çok Gaziantep ve Şanlıurfa bölgesinde yetiştiriliyor. Kendine has aromasıyla öne çıkan bu ürün, dünya mutfak rehberlerinden Taste Atlas tarafından da güçlü lezzet profiliyle tanımlanıyor. 2000 yılında Gaziantep için coğrafi işaret olarak tescillenen Antep fıstığı, dünya genelinde yıllık 1 milyon tonun üzerinde üretiliyor.
Tiryaki Agro tarafından yapılan açıklamada, şirketin küresel pazarda Türkiye’nin payını artırmayı hedeflediği belirtildi. Tiryaki Agro Üst Yöneticisi (CEO) Süleyman Tiryakioğlu, Türkiye’nin Antep fıstığı üretiminde sahip olduğu avantajları daha verimli kullanması gerektiğini vurguladı.
Tiryakioğlu, “Anadolu’nun kadim hazinesi Antep fıstığının lezzeti ve kalitesi emsalsizdir. Bu avantajı dünya pazarlarında daha fazla kullanmalıyız.” ifadelerini kullanarak, hem kamu hem de özel sektör iş birliğiyle Türkiye’nin küresel pazarda daha güçlü bir konuma gelmesi gerektiğini belirtti.
Tiryaki Agro, Gaziantep’teki tesislerinde işlediği Antep fıstıklarını, Avrupa, Amerika, Orta Doğu ve Çin gibi geniş bir coğrafyaya ulaştırıyor. Türkiye’deki Antep fıstığı ağacı sayısının artırılması gerektiğini ifade eden Tiryakioğlu, hedeflerinin Türkiye’yi üretimde ve ihracatta lider konuma taşımak olduğunu söyledi.
Devlet ve özel sektör iş birliğiyle Antep fıstığının dünya genelinde daha fazla tanıtılması gerektiğini belirten Tiryakioğlu, “Tiryaki Agro olarak, Türkiye’nin küresel Antep fıstığı pazarında tekrar lider konuma yükselmesi için çaba sarf ediyoruz. Bu yolculukta devletin ve özel sektörün el ele vermesi bize güç katıyor.” ifadelerini kullandı.