Tesla (TSLA), dördüncü çeyrekte rekor bir teslimat sayısı olan 484,507 adetle, 2023 teslimat hedefini karşılayarak yatırımcıların endişelerini giderdi. Bloomberg tarafından derlenen verilere göre, Tesla’nın bu rakamı, Street tahminlerini aşan 483,173 adetle bir önceki çeyrekte kaydedilen 466,000 adetlik rekorun hemen üzerinde gerçekleşti.
Üretim tarafında Tesla, Bloomberg’in tahminlerini (482,336) kolayca aşarak 494,989 araç üretti. Tesla, bölgesel olarak teslimat veya üretim rakamlarını açıklamasa da, yüksek hacimli Model 3 ve Model Y EV’lerinden 476,777 adet ürettiğini rapor etti; bu da tahmin edilen 468,680 adedin üzerinde bir rakam. Model X, Model S veya Cybertruck’ın ayrı ayrı satışlarını belirtmeyen Tesla, bunları “diğer modeller” kategorisi altında listeledi.
Geçen yıla oranla %38 artarak 1.81 milyona yükseldi
2023 yılı toplamında, Tesla’nın araç teslimatları bir önceki yıla göre %38 artarak 1.81 milyona yükseldi, üretim ise %35 artışla 1.85 milyona çıktı. Tesla’nın %38’lik teslimat artış oranı, %50’lik yıllık bileşik büyüme hedefinin altında kaldı, ancak şirket, bu hedefe, Q3’te gerçekleşen fabrika kapanmaları ve iyileştirmeler nedeniyle ulaşamayacağını daha önce belirtmişti.
Tesla’nın teslimat performansı sonrasında Wedbush analisti Dan Ives, müşteri talebinin 3. çeyrekten bu yana arttığını belirterek, “Bu, Tesla’nın güçlü teslimatlarla 2024’e net bir ivme kazandırması açısından önemli bir çeyrekti. Fiyatlamalar stabil kaldı ve aslında Çin’de çeyrek boyunca arttı, çünkü Çin’deki fiyat savaşı sonunda sakin bir döneme girdi, ki bu da şirket boğalarının hoşuna giden bir durum.” İfadelerini kullandı.
Çin’de Q4’te küresel EV kralı unvanını kaybetti
Çin pazarında artan rekabetle karşılaşan Tesla, en azından Q4’te küresel EV kralı unvanını kaybetti. Çinli BYD, Q4’te küresel olarak 526,409 saf EV teslimatı gerçekleştirerek Tesla’yı ilk kez geçti. Tesla, 2023’te daha fazla EV teslim etmiş olabilir, ancak BYD’nin Çin anakarasında ve Avrupa gibi yeni bölgelerde teslimatlarını artırmasıyla unvanı elinden alması an meselesi.
Yine de Tesla boğaları için, bugünkü teslimat rakamları, 2023’ün, EV beklentilerindeki hafif solgunluğun ardından yılı güçlü bir şekilde tamamlamanın etkileyici bir yolu oldu “Bu, Musk ve Tesla için net bir zaferdi çünkü 2023’te 1.8 milyon araca ulaşmak, EV’ler için dalgalı bir makro ortamda büyük bir başarıydı,”
Tesla CEO’su Elon Musk’ın başarısı
Wedbush’un Ives’a göre, Tesla’nın 1.8 milyon araçlık teslimat hedefini karşılama başarısı, CEO Elon Musk’ın liderliğindeki şirketin dayanıklılığını ve küresel pazardaki rekabetçi konumunu vurguluyor. Ives, “Tesla’nın bu hedefe ulaşması, sadece araçlarını satma becerisi değil, aynı zamanda global bir dev olma yolunda ilerlediğini gösteriyor. Özellikle Çin’deki fiyat istikrarı, Şirketin bu büyüme hedefine ulaşmasında kilit bir faktör oldu” şeklinde değerlendirmelerde bulundu.
Şirketin Çin pazarındaki rekabet, yerel üreticilerin yükselişiyle daha da artıyor. BYD gibi şirketler, hem Çin’de hem de uluslararası arenada etkileyici bir pazar payı kazanarak Tesla’ya meydan okuyor. Bu durum, küresel elektrikli araç pazarındaki dinamikleri değiştiriyor ve Tesla’nın gelecekteki büyüme stratejilerini etkiliyor.
Tesla, otomotiv endüstrisindeki yenilikleri ile de öncü
Tesla’nın başarı öyküsü sadece teslimat rakamlarıyla sınırlı kalmıyor. Şirket, otomotiv endüstrisindeki teknolojik inovasyonlara liderlik ettiği gibi, enerji depolama çözümleri ve güneş enerjisi alanlarında da önemli adımlar atıyor. Bunun yanı sıra, Tesla’nın sürücüsüz araç teknolojisi ve yapay zeka tabanlı yazılımlarıyla sektöre yön verdiği unutulmamalıdır.
2023’ün son çeyreğindeki bu güçlü performans, Tesla’nın 2024’e umutla bakmasını sağlıyor. Ancak küresel piyasalardaki değişen dinamikler ve rakiplerin güçlenmesi, Şirketin önünde yeni zorluklar yaratıyor. Tesla’nın, rekabetçi bir şekilde sürdürülebilir büyümeyi sürdürme kabiliyeti, otomotiv endüstrisinin geleceğini belirleyen önemli bir faktör olmaya devam edecek.