Dünya genelinde turizm sektöründe yaşanan dijital dönüşüm, teknoloji odaklı çözümlere olan talebi hızla artırıyor. Pandemi sürecinin hızlandırdığı bu değişimde, Talya Bilişim tarafından geliştirilen yapay zeka tabanlı otel programı Elektraweb, sektörde önemli bir çığır açıyor. Nilüfer Durukal, Talya Bilişim Yönetici Ortağı olarak, Elektraweb’in dünya genelinde 35 ülkede kullanıldığını ve Avrupa, Asya, Amerika ve Afrika kıtalarında yaygın olduğunu belirtiyor.
Özellikle İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya gibi turizmde öncü olan ülkelerde de kullanılan Elektraweb, sektördeki işletmelere önemli avantajlar sunuyor. Bu yazılım, finansal, operasyonel ve idari süreçleri elektronik ortamda detaylı olarak takip etme imkanı sağlarken, yöneticilere hızlı karar alma ve tam kontrol olanağı sunuyor. Durukal, web teknolojileri ve yapay zeka kombinasyonunun turizm işletmeleri için büyük fırsatlar sunduğunu vurguluyor.
Yapay zeka, sadece işletmelerin verimliliğini artırmakla kalmıyor, aynı zamanda kârlılığı da önemli ölçüde artırıyor. Elektraweb gibi yapay zeka destekli çözümler, sektördeki işletmelerin rekabet gücünü artırarak kârlılıklarını yüzde 25’e varan oranlarda artırıyor. Bu başarıda önemli bir rol oynayan unsurlardan biri de “akıllı kontratlar”. Bu kontratlar, otellerin doluluk oranına, kalan süreye ve diğer otellerin fiyatlarına göre fiyatları düşürerek veya artırarak kârlılığı artırmayı hedefliyor. Yield Management olarak da bilinen bu yöntem, otellerin kar sağlayacakları en optimum fiyatları belirleyerek doluluk oranlarını maksimize ediyor.
Nilüfer Durukal, yapay zeka kullanımı ve verimlilik yönetimi ile ilgili olarak şunları söylüyor: “Firmalarımızda yapay zeka kullandığımızda ve verimlilik yönetimi uyguladığımızda kârlılığın yüzde 20-25 oranında arttığını gözlemliyoruz.” Türkiye’deki teknoloji potansiyeline de değinen Durukal, ülkenin bir teknoloji üssü olabileceğini belirtiyor. Ancak bu potansiyelin değerlendirilmesi için kalifiye iş gücüne olan ihtiyacın altını çiziyor.
Kalifiye iş gücünün sağlanması için etkin staj ve insan kaynağı yönetiminin önemine vurgu yapan Durukal, dijitalleşmenin sadece bilgisayar veya robotlaşma olmadığını, aynı zamanda dijital araçlar kullanılarak üretilen bilginin anlamlı verilere dönüştürülmesi gerektiğini belirtiyor. Bu noktada, özel sektöre de önemli görevler düştüğünü ifade ediyor.
2023 yılının, Talya Bilişim için oldukça verimli geçtiğini belirten Durukal, firma olarak yüzde 50 büyüme elde ettiklerini ve her yıl 1000 yeni otelin Elektraweb’i tercih ettiğini dile getiriyor. Bu, sektördeki büyümenin ve teknolojiye olan talebin ne kadar yüksek olduğunun bir göstergesi olarak karşımıza çıkıyor. Turizm sektöründeki dijital dönüşümün hız kesmeden devam edeceği ve yapay zeka destekli çözümlerin öneminin giderek artacağı öngörülüyor.