Startup dünyasında her gün yeni ve yenilikçi dijital ürün fikirleri ortaya çıkarken, başarı oranları oldukça düşük kalmaya devam ediyor. Bureau of Labor Statistics‘e göre, startup’ların %90’ı başarısız oluyor ve bunların %20’si ilk yıl içinde iflas ediyor.
Bu zorlu istatistiklerin farkında olan girişimciler, genellikle bir prototipi hızlı ve sıkça test etmenin avantajlarını kavramışlardır. Ayrıca, MVP’nin (minimum viable product) önemini de öğrenmişlerdir. MVP, ürünün hızlıca pazara sunulmasını sağlarken, ürün geliştirme maliyetlerini düşürmeye de yardımcı olur. Bu faktörler, bir startup kurarken ve lansmana hazırlanırken akılda tutulması gereken en önemli hususlardandır.
MVP Nedir?
Minimum viable product, adından da anlaşılacağı gibi, bir ürünün değer önerisini doğrulamak için alabileceği en basit formdur. MVP, ürünü piyasaya sunmadan önce, müşterilerden neyin işe yarayıp neyin tekrar gözden geçirilmesi gerektiğine dair değerli veriler toplamanızı sağlar. İyi tasarlanmış bir MVP, hedef pazarın bir ürün, hizmet veya uygulamayı benimsemeye hazır ve istekli olup olmadığını anlamanızı sağlar.
Lean startup metodolojisinin düşük riskli yapısı nedeniyle, MVP’ler girişimcilerin prototipleri ve beta versiyonlarını piyasaya sürerek, kullanılmayan özellikleri “trim the fat” (gereksiz olanları çıkarmak), kullanıcı deneyimini engelleyen hataları düzeltmek ve değer katmayan her şeyi yeniden geliştirmek veya kaldırmak için kullanmalarına olanak tanır. Bu, 2.0 versiyonunun daha iyi, daha hızlı, daha güçlü ve potansiyel olarak daha karlı olmasını sağlar.
MVP’nizin hedef pazardan alacağı tepki, bir girişimin başarıya ulaşıp ulaşamayacağını belirleyebilir; eğer olumlu dönüş alırsanız, potansiyel yatırımcılar ve kitle fonlaması çabaları için değer önerinizi belirlerken kullanabileceğiniz somut ve uygulanabilir veriler elde edersiniz. Eğer olumsuz dönüş alırsanız, hiçbir şey elde etmemiş gibi görünseniz de, başlangıç noktanızı yeniden değerlendirmek için değerli bilgilerle ayrılırsınız.
MVP’nizi Başarılı Kılmak İçin İpuçları
Kavram Kanıtı
MVP’yi oluşturmadan önce, fikirlerinizi doğrulamak için bir kavram kanıtı (PoC) prototipi oluşturmak iyi bir fikirdir. Çalışan bir PoC, yatırımcılar, paydaşlar ve ekibiniz arasında inanç ve güven oluşturmak için güçlü bir motivasyon aracıdır.
Pazarınızı Tanıyın ve İş Hedeflerinizi Belirleyin
Ürünler, şansa bağlı olarak başarılı olmazlar; açık ve iyi tanımlanmış bir ihtiyacı karşıladıkları için başarılı olurlar. Bu nedenle, erken aşamalarda bir “ürün tasarım sprinti” yapmak, hedefleri belirlemek ve hedef kullanıcı kitlesini tanımlamak açısından çok faydalıdır. Sonrasında, kapsamlı bir pazar araştırması yapmak için zaman ve para yatırmanız gerekecektir. Ulaşmak istediğiniz belirli kişilerle — yatırımcılar, alanında uzmanlar, ideal kullanıcılar vb. — konuşun. Benzer ürünlerin piyasada bulunması kaçınılmazdır ve bu sorun değil: Amacınız, mevcut çözümlerde eksik olanı bulmak ve bu eksiklikleri iyileştiren “gizli sos”unuzu belirlemektir. Belirli bir nişi hedeflemek de harika bir yol olabilir, bu da rakiplerinize karşı rekabet avantajı sağlar ve ürünü ve hedef pazarı daha da odaklamanıza yardımcı olur.
Özellikleri Detaylandırın
MVP’niz şekillenirken, özelliklerini “olmazsa olmazlar,” “olsa iyi olur” ve “ekstra” olarak sıralayın. Hangi özelliklerin tüketici kitleniz için en fazla değeri kattığını belirleyin ve bunların olumlu bir kullanıcı deneyimine (UX) katkıda bulunmasını sağlayın. Bu aşamada, benzersiz satış teklifinizi (USP) de belirlemiş olacaksınız: Ürününüzü rakipler arasında daha iyi veya benzersiz kılan nedir? Özellikleri detaylandırıp önem sırasına koyduğunuzda, ilk olarak hangilerini geliştirmeniz gerektiği konusunda daha iyi bir fikir sahibi olacaksınız.
Başarı Planı ve Göstergeleri Belirleyin
MVP’nizin başarılı olup olmadığını nasıl bileceksiniz? Ürün geliştirme sürecinde, inşa ederken sizi yönlendirecek bazı kilit performans göstergeleri (KPI’lar) belirlemeniz gerekecektir. Sonuçlara dayalı olarak, neyin daha fazla geliştirilmesi gerektiği ve zaman ve kaynaklarınızın en iyi nasıl kullanılacağı konusunda akıllı ve bilgilendirilmiş kararlar alabileceksiniz.
Ürününüzü kodlamaya ve geliştirmeye başladığınızda, çok şey öğreneceksiniz. Ürün geliştirme ve MVP ilerledikçe, bu zamanı akıllıca kullanın; ürünü kullanıcılarla olabildiğince çok öne çıkarın, yatırımcılara gösterin ve lansman için ihtiyaç duyduğunuz değerli çekişi kazanın. KPI’larınızı kullanarak ilerlemeyi ölçün. Maksimum performansı sağlamak ve ürünün hedef pazarınız tarafından olumlu karşılanmasını sağlamak için test edin, test edin ve tekrar test edin.
Köşeleri Kesme veya Detaylarda Boğulma
Bu sizin minimum viable product’ınız olsa da, özensiz ve parça parça olmamalıdır. Temel özellikleri, hedeflediğiniz kullanıcılar için sağlam ve çekici olmalıdır. En temel ve başlangıç formunda bile, bir teklif net ve etkili bir şekilde bir sorunu çözmelidir.
Ancak, bu sizin MVP’niz olduğundan, son dakika, aşırıya kaçan ve gereksiz özellikler eklemek için bir lansmanı geciktirmeyin. Bu ilk test aşamasından sonra, detayları eklemek için bolca zamanınız olacak.
MVP’nin Önemi
MVP, bir startup’ın başarısında kritik bir rol oynar. Pazarın ürüne nasıl tepki vereceğini ölçmek, riskleri minimize etmek ve kaynakları verimli kullanmak için hayati bir araçtır. MVP’nizin başarısı, startup’ınızın geleceğini şekillendirebilir ve yatırımcılar için değerli bir sunum haline gelebilir. Bu nedenle, MVP’yi doğru planlamak ve uygulamak, startup yolculuğunuzda önemli bir adımdır.