Spotify (SPOT) hisseleri, şirketin ABD’deki premium abonelik planlarına getirdiği yeni zamların ardından Wall Street‘ten aldığı olumlu tepkilerle yükselişini sürdürüyor. Yıl başından bu yana hisse değerinde yaklaşık %70 artış gözlendi.
Temmuz ayında yürürlüğe girecek olan ve planlara göre 1 ila 3 dolar arasında değişen bu yeni fiyat artışları, geçen yaz uygulanan önceki zamların ardından geliyor. Analistler, bu adımın diğer müzik yayın hizmet sağlayıcıları için de benzer artışlara yol açabileceğini öngörüyor. Bu durum, tüketiciler açısından pek hoş karşılanmasa da sektör açısından önemli bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
Morgan Stanley analisti Benjamin Swinburne, yayımladığı bir notta, “Bu Spotify artışlarının büyüklüğü (yüzde 9 ila 18 arasında) ve sıklığı (bir yıl içinde ikinci kez) göz önüne alındığında, diğer yayıncıların da benzer adımlar atmasını bekliyoruz,” ifadesini kullandı. Ancak, rakiplerin Spotify kadar güçlü bir fiyatlandırma gücüne sahip olmadığını ve bu nedenle daha temkinli davranabileceklerini belirtti.
Spotify‘ın aile planı aylık 16.99 dolardan 19.99 dolara yükselecek. İki kullanıcının hesap paylaşmasına olanak tanıyan Duo planı ise 2 dolar artışla 16.99 dolara çıkacak. Spotify Premium abonelikleri aylık 1 dolar artışla 11.99 dolara yükselecek.
Swinburne, 370 dolarlık hedef fiyatı ve Overweight notu ile Spotify hisselerindeki bu artışların “beklenenden daha büyük ve erken” olduğunu belirtti. Bu durum, kullanıcı başına ortalama gelirin ve yılın ikinci yarısındaki gelir artışının potansiyel olarak artacağını işaret ediyor.
“Spotify‘ın güçlü etkileşim seviyeleri ve düşük ayrılma oranları, bu artışları uygulamaya koymasına ve yine de net kullanıcı kazanımlarını sağlamasına olanak tanıyacaktır,” dedi.
Karşılaştırmak gerekirse, Apple Music (AAPL) bireysel planı aylık 10.99 dolar, aile planı ise 16.99 dolar olarak ücretlendiriliyor ve en son fiyat artışını Ekim 2022’de yapmıştı. YouTube Music (GOOGL, GOOG) ise benzer planlar sunuyor ve ayrıca aylık 13.99 dolar olan YouTube Premium aboneliğine dahil. Amazon Music (AMZN) ise 14.99 dolarlık Prime üyeliği ile ücretsiz olarak sunuluyor, ancak Amazon Music Unlimited planı için Prime üyelerinin ek olarak aylık 9.99 dolar ödemesi gerekiyor. Prime üyesi olmayanlar için bireysel plan 10.99 dolar, aile planı ise 14.99 dolar olarak fiyatlandırılıyor.
Spotify’ın Fiyatlandırma Gücü
Spotify, ilk çeyrekte kar açıkladı ve anahtar metriklerinin çoğunu aşarak mevcut çeyrek için daha yüksek gelir ve işletme geliri öngördü. Geçen yıl boyunca Spotify, fiyat artışlarına ek olarak çok sayıda işten çıkarma ve karlılığı artırmaya yönelik diğer girişimlerde bulundu. Şirket, milyarlarca dolar harcadığı podcast pazarına yönelik yatırımlarda daha stratejik olacağını açıkladı.
Nisan ayında gerçekleştirilen birinci çeyrek kazanç çağrısında, Spotify CEO’su Daniel Ek, geçen yılki zamların “büyüme üzerinde minimal etkileri” olduğunu belirterek, yeniden fiyat artışlarına gitme planlarını işaret etti. Ayrıca, platformun müzik odaklı ve sesli kitap odaklı abonelik katmanları sunarak mümkün olduğunca fazla kullanıcı çekmeyi hedeflediğini doğruladı ve “Ne kadar çok değer yaratırsak, bu değerden bazılarını fiyat artışları yoluyla yakalama yeteneğimiz de o kadar artacaktır,” dedi.
JPMorgan analisti Doug Anmuth, Spotify hisselerine yönelik Overweight notunu yineleyerek fiyat hedefini 365 dolardan 375 dolara yükseltti ve bu artışların “Spotify için olumlu birim ekonomileri” sağlayacağını düşündüğünü belirtti.
Anmuth “Spotify, 2023 fiyat artışlarının ardından beklentilerle uyumlu bir ayrılma oranı ve beklenenden daha iyi brüt eklemeler bildirdi ve bu da şirketin fiyatlandırma gücüne sahip olduğunu gösteriyor. Spotify‘ın derin verileri, güçlü içerik kürasyonu, kişiselleştirme, keşif ve yaygınlığı en üst düzeyde ve taklit edilmesi zor, bu da tüketicilerin platform değiştirmesini çekici kılmıyor.” diye yazdı.
Pazar araştırma firması Antenna‘ya göre, Spotify abonelerinin yüzde 1.5’inden daha azı Nisan ayında aboneliklerini iptal etti. Yıl başından bu yana ortalama ayrılma oranı yüzde 2 civarında seyretti.
Anmuth “İleriye baktığımızda, müzik akış endüstrisinde daha normal bir fiyat artışları döngüsü bekliyoruz. Spotify‘ın erişimi (aylık 615 milyon aktif kullanıcı, 239 milyon Premium Abone), lider pazar payı ve ürün teklifini geliştirme ve genişletme yeteneği göz önüne alındığında uzun vadeli fiyatlandırma gücünü koruyacağını düşünüyoruz.” diye konuştu.