Ege Üniversitesi (EÜ) bünyesinde gerçekleştirilen çalışmalar, otizmin toplumsal farkındalığının artırılması ve otizmli bireylerin yaşamlarının iyileştirilmesi adına önemli bir rol oynuyor. EÜ Tıp Fakültesi Dahili Tıp Bilimleri Bölümü Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi ve EÜ Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Dr. Sezen Köse, otizmin her 36 çocuktan birinde görüldüğüne dikkat çekerek, bu durumun her ilkokul sınıfında bir otistik çocuğun bulunabileceği anlamına geldiğini belirtiyor. Prof. Dr. Sezen Köse, otizm farkındalığının küçük yaşlarda toplumca benimsenmesinin, otistik bireyler ve aileleri için büyük destek olacağını vurguluyor.
Dünya Otizm Farkındalık Günü kapsamında yapılan açıklamalarda, otizmli bireylerin günlük yaşamlarının kolaylaştırılması ve sosyal hayatta etkin bir role sahip olmaları hedefleniyor. Bu doğrultuda, EÜ Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi önemli çalışmalar yürütüyor. Otizmin, sosyal etkileşim ve iletişim zorlukları, davranışsal farklılıklar gibi nöro gelişimsel aksaklıklardan kaynaklandığını ifade eden Prof. Dr. Sezen Köse, erken teşhisin ve çocuğun özel eğitime yönlendirilmesinin büyük önem taşıdığını belirtiyor.
Otizm belirtileri arasında göz teması eksikliği, adına seslenildiğinde yanıt vermemek gibi erken dönemde fark edilebilecek işaretler bulunuyor. Prof. Dr. Sezen Köse, otizmli olguların yaklaşık yüzde 35-40’ında zihinsel yetersizlik görülse de, yüzde 60’ının zihinsel düzeyinin normal sınırlarda olduğunu belirterek, her otistik bireyde zihinsel yetersizlik olmadığını vurguluyor. Erken dönemde bu belirtilerin fark edilmesinin ve uzman bir çocuk ve ergen psikiyatristi tarafından değerlendirilmenin önemine işaret ediyor.
EÜ Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürü Doç. Dr. Nilay Kayhan da, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocukların eğitimlerine yönelik olarak farklı disiplinlerden uzmanların koordineli bir şekilde planlama yapmalarının gerekliliğini belirtiyor. Erken tanı sonrası bütüncül bir bakış açısının uygulanması, kanıta dayalı uygulamaların önemi ve kapsayıcı eğitim yaklaşımlarının etkinliği üzerinde duruluyor. Doç. Dr. Kayhan, her çocuğun nitelikli eğitim hakkının bireysel gelişimsel farklılıklarına göre koordine edilmesinin önemine dikkat çekiyor.
EÜ, otizmli bireylerin yanında olmaya devam ediyor. Yapılan çalışmalar ve sunulan desteklerle, otizmli bireylerin akademik başarılarına ve sosyal yaşamda aktif roller alabilmelerine katkı sağlanıyor. Otizm farkındalığının artırılması, erken teşhisin önemi ve kapsayıcı eğitim yaklaşımlarının benimsenmesi, bu süreçte üzerinde durulan başlıca konular arasında yer alıyor. Ege Üniversitesi, bilimsel çalışmaları ve uygulamalı eğitim programları ile otizmli bireyler ve ailelerine destek olmaya devam edecek.