Otomotiv sektörünün önde gelen isimlerinden Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı, yedek parça pazarının küresel büyüme eğilimiyle ilgili değerlendirmelerde bulundu. Aşçı, “Daha çok otomobil, daha çok yedek parça anlamına gelir. Geçtiğimiz yıl dünyada 700 milyar dolar olarak ölçülen yedek parça pazarı büyüklüğü, 2030’a geldiğimizde 1 trilyon dolara ulaşacaktır” diyerek sektörün önümüzdeki dönemdeki potansiyeline dikkat çekti.
Otomotiv sektörünün temel yapıtaşlarından biri olan satış sonrası hizmetleri ve yedek parça pazarı, küresel olarak istikrarlı bir büyüme trendi içerisinde. Tedarik zinciri ve hammadde krizlerine rağmen büyümeye katkı sağlayan en önemli faktörlerden biri, ikinci el araçlara yönelik talepteki artış oldu. Pandemi sürecinde başlayan toplu taşımadan kaçış eğilimi, tüketicilerde otomobil sahibi olma arzusunu körükledi. Türkiye‘de de yatırım amacıyla otomobil satın alma eğilimi arttıkça, bakımlara önem verilmesi ve değer kaybının önlenmesi için yapılan kontroller yedek parça ve servis ihtiyaçlarını da katladı.
Türkiye araç parkının ortalama yaşının 15 olduğunu hatırlatan Saim Aşçı, yaşlanan parkla birlikte ülkemizdeki yedek parça ihtiyacının hızlı bir şekilde arttığını belirtti. Aşçı, “Otomobiller eskidikçe, yaşam döngülerinin gereği olarak yedek ihtiyaçları da artıyor. Covid-19 ile başlayan bireysel araç sahibi olma trendi ve ikinci el araçlara olan talep birleşince, yalnızca ülkemizde değil, tüm dünyada istikrarlı büyüme gösteren bir pazar ortaya çıkıyor. Dünya çapında ise ortalama araç parkı yaşı 12,5 yıl; bu da yedek parçanın önemine işaret ediyor” dedi.
Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı, Avrupa ülkelerinde yapılan kapsamlı araştırmalara atıfta bulunarak, halen offline kanalların yedek parça sektöründe baskın olduğuna ancak online kanalların da hızla büyüdüğüne dikkat çekti. Aşçı, “Örneğin önümüzdeki yıl yapılan araştırmalar ışığında online-web kanalları üzerinden yedek parça satışlarının payının yüzde 20’ye ulaşacağı öngörüsü hâkim. Özellikle fiyat hassasiyeti çok yüksek seviyede olan nihai tüketiciler, basit bakımlar için yedek parça teminini kendileri web siteleri, pazaryerleri ve uygulamalar üzerinden gerçekleştiriyor. Online kanallarda nihai tüketici ağırlığı yüzde 60, yani çok yüksek seviyede. Tercih edilen parçalar genelde silecek, hava filtresi, polen filtresi, yağ filtresi, yağ, fren balatası gibi değişimi kolay unsurlardan oluşuyor” diye ekledi.
Saim Aşçı, satış sonrası hizmetlerinin temelini oluşturan yedek parça sektörünün Amerika ve birçok ülkede önemli bir ivme kazandığını vurgularken, “Globalde bu ivmenin 2030 yılına kadar devam edeceğini öngörüyoruz. Geçen yıl 700 milyar dolar olarak ölçülen pazar büyüklüğünün 2030’da 1 trilyon dolar değere ulaşacağı sektör tarafından öngörülüyor. Ülkemizde ise durum biraz farklı ilerleyecek gibi görünüyor. Parka dahil olan yeni araç sayısı ortalama her yıl 800 bin – 1 milyon aralığında gerçekleşirken, 10-20 yaşındaki otomobiller halen yoğun bir şekilde kullanılıyor ve servis ihtiyaçları her geçen yıl artıyor. Türk tüketicisi alışkanlıklarını koruduğu takdirde, içten yanmalı motora sahip araçlar için yedek parça ihtiyacı 2040 yılına kadar devam edecektir” ifadelerini kullandı.