MARTI’nin kurucusu ve CEO’su Oğuz Alper Öktem, Ekonomi Panorama programında yaptığı açıklamalarda, Türkiye’de paylaşımlı yolculuk sistemine dair eksikliklerin çözümü için çaba harcadıklarını belirtti. Öktem, dünya genelinde 151 ülkede paylaşımlı araç yönetmeliği bulunduğunu ancak Türkiye’de bu konuda bir ilerleme kaydedilmediğini ifade etti.
Türkiye’nin Paylaşımlı Yolculukta Geride Kalışı
MARTI CEO’su Oğuz Alper Öktem, dünya genelinde paylaşımlı araç hizmetlerine yönelik düzenlemelerin olduğunu vurgulayarak, “Dünyada paylaşımlı araç yönetmeliği olmayan çok az ülke kaldı. Dünyada 151 ülkede buna izin verildi. Yönetmelikler ve kanunlar var. Asya’da sadece Moğolistan’da yok. Güney-Kuzey Amerika’da sadece Küba’da yok. Afrika’da sadece Kongo ve Eritre’de yok. Avrupa’da her yerde var.” dedi.
Vergi Dışı Dönen Taksi Sistemi
MARTI CEO’su Öktem, İstanbul’da taksi sisteminin vergi dışı döndüğünü vurgulayarak, devletin yüksek miktarlarda vergi kaybına uğradığını belirtti. “Bugün taksi sistemi tamamen vergi dışı dönüyor. Alınan kiralar elden alınıp veriliyor. Kuruş gelir vergisi ödenmiyor. Yolculuk yaptığınızda fiş, fatura vs. kesiliyor mu, ne kadarı ibraz ediliyor belli değil.” şeklinde konuşan Öktem, paylaşımlı yolculuk yönetmeliğinin uygulanmasıyla vergi kaybının önüne geçileceğini ve istihdamın artacağını belirtti.
Taksi Plakalarının Sorunlu Dönüşü
CEO Öktem, İstanbul’daki taksi plakalarının sorunlu bir yatırım aracına dönüştüğünü dile getirerek, şu rakamları paylaştı: “İstanbul’da şu anda taksi şoförlerinin yüzde 95’i plaka sahibi değil, kiracı. Ayda 50 bin lira kira ödüyorlar. Bu, inanılmaz bir rant ekonomisi.” Taksi plakası sahiplerinin sadece 3 bin 200 kişi olduğunu ve bu durumun 20 milyon İstanbul sakini için sorun teşkil ettiğini belirtti.
Çözüm Önerisi ve Halkın Görüşleri
MARTI CEO’su Oğuz Alper Öktem, paylaşımlı yolculuk yönetmeliği ile sistemin kayıt altına alınarak vergi kaybının önüne geçileceğini ve güvenli bir ulaşım sağlanacağını ifade etti. Yapılan anket sonuçlarına da değinen Öktem, İstanbul’da yaşayanların yüzde 22’sinin taksi sorununa çözümün oy tercihini etkileyeceğini düşündüğünü belirtti.
Gelecek Adımlar
Taksi sorununun İstanbul’un temel problemlerinden biri olduğunu vurgulayan MARTI CEO’su Oğuz Alper Öktem, paylaşımlı yolculuk yönetmeliği ile bu sorunun çözülebileceğini savundu. Ancak, taksi plaka sayısının artırılmasının sorunu daha da derinleştireceği uyarısında bulunarak, Türkiye’de paylaşımlı yolculuk yönetmeliği eksikliğinin bir lobi faaliyetine dayandığını belirtti.
Yol haritasını çizen Öktem, İstanbul’da yaşayan milyonlarca insanın günlük hayatını etkileyen bu sorunun çözümü için hükümetin ve ilgili mercilerin acil adımlar atması gerektiğini vurguladı.