Kanada, süpermarket sektöründe rekabeti artırmak amacıyla dünya genelinde faaliyet gösteren market zincirlerini ülkeye davet ediyor. Wall Street Journal’ın raporuna göre, bu zincirler arasında Türkiye’den BIM Birleşik Mağazalar da bulunuyor. Kanada hükümeti, vatandaşlarına daha fazla alışveriş seçeneği sunabilmek adına bu adımı atarken, Türkiye’de ise restoran ve kafelere yönelik fiyat boykotları devam ediyor.
Kanada Sanayi Bakanı François-Philippe Champagne tarafından başlatılan araştırma sonucunda, Kanada’daki üç büyük market zinciri hakkında geçen sonbaharda yapılan eleştirilerin ardından, Loblaw Companies Limited, Metro Inc. ve Sobeys Inc. ile rekabet edebilecek 12 yabancı süpermarket zincirinin listesi belirlendi. Bu listede, ağırlıklı olarak Avrupa ve ABD merkezli şirketler yer almakta.
Listede Fransa’dan Les Mousquetaires, Almanya’dan Aldi, Lidl, Edeka Group ve Rewe Group, Hollanda’dan X5 Perakende Grubu, Norveç’ten Reitangruppen, Portekiz’den Jerónimo Martins, İspanya’dan Distribuidora Internacional de Alimentación ve Mercadona, Türkiye’den BIM Birleşik Mağazalar ve ABD’den Holding gibi dünyanın önde gelen market zincirleri bulunmaktadır.
Rotman School of Management’ta pazarlama profesörü olan David Soberman, CityNews yayın kuruluşuna yaptığı açıklamada, listeyi onayladığını ve adı geçen şirketlerin çoğunun piyasa bozucu olarak bilindiğini belirtti. Soberman, “Kanada pazarına ciddi indirimler yapan marketleri sokabilirseniz, bu geleneksel süpermarketler üzerinde Kanadalılara daha iyi fiyatlar sunmaları için gerçek bir baskı yaratacaktır,” dedi.
Türkiye dahil pek çok ülke, tedarik zincirindeki aksamalar, tarımı etkileyen hava olayları ve tüketici talebindeki değişimler nedeniyle market fiyatlarında dalgalanmalar yaşamaktadır. Kanada’da market enflasyonu Mart ayında yavaşlamaya devam etse de, bir önceki yıla göre yüzde 1,9 artış göstermiştir. Bu oran, Şubat ayındaki yüzde 2,4’lük yıllık artış oranından daha düşük olup, 2022 sonu ve 2023 başında yüzde 11,4 ile zirve yapan market enflasyonundan oldukça uzaktır.
Şu an itibarıyla, yabancı oyuncuları Kanada pazarına çekmek için gerekli mali teşvikler konusunda henüz bir açıklama yapılmamıştır. Ancak bu tür bir hamle, hem Kanada pazarında rekabeti artırabilir hem de tüketiciye daha uygun fiyatlı seçenekler sunarak genel enflasyon üzerinde olumlu bir etki yaratabilir.