İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), İstanbul trafiğinin can damarı metrobüs hattında bir devrimi duyurdu: Yüzde yüz elektrikli metrobüslerin test sürüşleri 1 Nisan itibariyle başlayacak. Günümüzde Beylikdüzü’nden Kadıköy’e uzanan 52 kilometrelik hatta günlük yaklaşık 1 milyon yolcu taşıyan metrobüs sistemi, bu yenilikle daha da verimli bir hale gelmeye hazırlanıyor. İETT ve Metro İstanbul iş birliği ile hayata geçirilen bu projenin, sadece yolcu taşımacılığında değil, çevresel etkiler açısından da İstanbul için bir milat olacağı belirtiliyor.
İETT Genel Müdürü İrfan Demet, yaptığı açıklamada, “Bu araç manevra yapmaya gerek kalmaksızın çift yönlü sürüş imkanı sağlıyor. Aracın hem önünde hem de arkasında sürücü kabini mevcut. Tam şarj ile 80 km menzile sahip. 20 dakikalık şarj ile 50 km gidebiliyor. 4 vagonlu, 420 yolcu kapasiteli,” ifadeleriyle yeni metrobüslerin özelliklerini sıraladı. Demet, bu araçların yolcu kapasitesinin önemine de dikkat çekerek, geçmişte 150 ve sonrasında 280 kişi taşınabilen araçlara kıyasla büyük bir sıçrama yapıldığını vurguladı.
Elektrikli metrobüsler, tamamen sessiz çalışma özellikleri ile dikkat çekiyor. Demet, bu sayede gürültü kirliliğinin önemli ölçüde azaltılacağını belirtti. Ayrıca, “Yeni nesil elektrikli metrobüsler 100 bin kilometrede 2.5 milyon lira yakıt tasarrufu sağlıyor. Yılda 300 ton karbondioksit salınımını engelliyor,” şeklindeki açıklamasıyla, projenin çevreci yönüne dikkat çekti. Bu tasarruflar, İstanbul’a yılda 8 bin ağaç dikilmesine eş değer bir katkı sağlıyor.
Dünyada gelişen teknolojileri yakından takip ediyor; rasyonel olanları İstanbul’a getiriyoruz;
Başkanımız @ekrem_imamoglu’ nun sürdürülebilir ulaşım vizyonu ile @ietttr ve @metroistanbul işbirliğiyle,
-40 metre uzunluğunda
– 420 yolcu kapasiteli
– % 100 Elektrikli
– Rahat,… pic.twitter.com/Etqevysqqa— İrfan Demet (@irfan_demet) March 27, 2024
Metro İstanbul Genel Müdürü Dr. Özgür Soy ise, elektrikli metrobüslerin İstanbul’un ulaşım standartlarını yükseltme hedefine vurgu yaptı. Soy, “Yeni nesil metrobüsler şoföre bağlı kazaları önleyecek şekilde otonom sürüşe sahip. 12 tane farklı motoru var, lastiği bile patlasa 40 kilometre yoluna devam edebiliyor,” diyerek, araçların güvenlik ve teknolojik donanımlarına dikkat çekti. Amaçlarının yurt dışından teknoloji transferi ile yerli üretim yapmak olduğunu belirten Soy, bu yolda ilerlemeye devam edeceklerini ifade etti.
Yeni eklenen bu araçlar, İstanbul metrobüs filosuna katılan 252 adet 280 yolcu kapasiteli araçlara ek olarak, sürdürülebilir ve çevreci bir ulaşım modeli sunmayı amaçlıyor. İstanbul için büyük öneme sahip olan bu proje, sadece ulaşım kapasitesini artırmakla kalmayıp, aynı zamanda çevresel etkileri azaltarak şehrin yaşam kalitesini yükseltmeyi hedefliyor.