İstanbul Havalimanı‘nın operatörü olan İGA Havalimanı A.Ş., geçtiğimiz günlerde bünyesinden bir holding doğurarak yeni bir ortaklık yapısına geçiş yaptı. Kalyon Havacılık ve Cengiz İnşaat‘ın ortaklığı altında faaliyet gösteren şirket, İGA Holding A.Ş. adıyla yeni bir şirket kurarak paylarının bir kısmını bu yeni oluşuma devretti.
T24 Yazarı Gazeteci Çiğdem Toker, İGA Holding A.Ş.’nin kurulması ve İstanbul Havalimanı‘nın ortaklık yapısına ilişkin önemli açıklamalarda bulundu.
Başlangıçta 2013 yılında beş şirketin bir araya gelmesiyle kurulan konsorsiyum, son yıllarda hisselerini satışa çıkaran şirketlerle iki ortaklı bir yapıya dönüşmüştü. Yeni yapılanma ile İGA Havalimanı A.Ş., Kalyon Havacılık ve Cengiz İnşaat tarafından kurulan İGA Holding A.Ş. adlı şirketi bünyesine üçüncü bir ortak olarak dahil etti. İGA Holding, mevcut ortaklar tarafından 10 milyon TL sermaye ile kuruldu ve Kalyon Havacılık büyük ortak konumunda yer alıyor.
Bu yeni yapılanma, 15 Mart 2024 tarihinde resmi olarak kuruldu ve hemen Ticaret Sicil Gazetesi‘nde ilan edildi. Yeni kurulan holdingin sermayesi, Kalyon Havacılık tarafından 5.5 milyon TL, Cengiz İnşaat tarafından ise 4.5 milyon TL karşılandı. Holdingin kuruluşundan kısa bir süre sonra, İGA Havalimanı A.Ş.‘nin ortaklık yapısı değiştiğini duyuruldu. Cengiz İnşaat‘ın yüzde 45 olan payı yüzde 25,65’e, Kalyon Havacılık‘ın yüzde 55 olan payı ise yüzde 31,55’e düşürüldü. Yeni gelen İGA Holding, yüzde 43 pay ile büyük hissedar haline geldi.
Bu değişikliklerin ana amacı, İGA Havalimanı A.Ş.‘yi ekonomik krizden korumak olarak açıklandı. İGA Holding‘in kuruluş amacı ise, yatırımların güvenilirliğini artırmak ve şirketlerin milli ekonominin gereklerine uygun olarak gelişimini ve devamlılığını sağlamak. Ana sözleşmede belirtilen bu amacın yanı sıra holding, eğitim ve sağlık amacıyla vakıflar kurma ve bu tür vakıflara katılma yetkisine de sahip.
Ayrıca, İstanbul Havalimanı‘nın 2018, 2019 ve 2020 yıllarına ait 1 milyar 195 milyon euro tutarındaki kira borcunun 2042 ve 2043 yıllarına ertelendiği, bu ertelemenin “ölme eşeğim ölme” şeklinde tanımlandığı bilgisi de kamuoyu ile paylaşıldı. Bu erteleme, dönemin DHMİ Genel Müdürü Hüseyin Keskin tarafından doğrulanmıştı.
Kuruluşunun ardından büyük ortak konumuna gelen İGA Holding, böylece İstanbul Havalimanı‘nın finansman meselelerine müdahale etme yetkisine sahip oldu. Ancak, İGA Holding‘in bu yeni yapılanma içerisinde hangi yeni girişimlerde bulunacağı veya mevcut sorunları nasıl çözeceği henüz netlik kazanmamış durumda.
İstanbul Havalimanı projesi, devlete olan milyarlarca liralık borcun ötelenmesi, inşaat sırasında kesilen milyonlarca ağaç ve işçi ölümleri gibi olaylarla kamuoyunda tartışmalara neden olmuştu. Bu nedenle, finansmanı ve operasyonları ile ilgili bu tür büyük değişiklikler, kamu yararını doğrudan etkileyen konular arasında yer alıyor.