İskoçya’nın Inverurie kentinde berber dükkânı işleten İlim Tanyeli, sahte bir Facebook hesabından yapılan paylaşımla sosyal medya saldırısına uğradı. Türk berber İlim Tanyeli, yaşadıklarını Press and Journal’a anlattı.
Sahte yorum, çiftçilerle bağlarını zedeledi
FRESH Authentic Turkish Barbers adını taşıyan ve İlim Tanyeli’nin resmi işletmesine aitmiş gibi görünen sahte bir Facebook hesabından, 11 Mart’ta bir paylaşım yapıldı. Söz konusu sahte hesap, yerel haber platformu Fubar News’teki bir gönderiye “Stupid farmer get off road” (aptal çiftçi yoldan çekil) yorumunu bıraktı. Bu yorumun ardından Tanyeli ve iş yerinin söz konusu ifadeyi yazdığına inanan bazı kullanıcılar sosyal medyada tepkilerini dile getirdi.
Yorumun ardından gelen çok sayıda olumsuz yanıt, İlim Tanyeli’nin işinin itibarına doğrudan zarar verdi. Yerel halktan bazı kişiler, bu şekilde bir yorumun çiftçilerin yoğun olarak yaşadığı bir kasabada işletme sahibi biri tarafından yapılmasının kabul edilemez olduğunu belirtti. Bir kullanıcı, “Bu tarz bir yorumu, çiftçilerin yaşadığı bir yerde iş yapmaya çalışırken yapmamalısın” ifadesini kullandı. Bir diğeri ise, “Unutma, o ‘aptal çiftçilerin’ çoğu saçlarını kestirmek zorunda. Eminim yorumun ardından berberine uğramayacaklar” yorumunu yaptı.
Facebook yorumları işletmeye zarar verdi
Sahte yorumun ardından, aynı içeriği taşıyan iki farklı Facebook hesabı, FRESH Authentic Turkish Barbers hakkında benzer kötü değerlendirmeler paylaştı. Her iki hesap da dükkânı “dostça olmayan bir ortam” olarak nitelendirdi ve önerilmediğini belirtti. Yorumlarda ayrıca, “Çiftçileri sevmiyor, kırsal bir bölgede böyle bir tutum çok kötü” şeklinde ifadeler yer aldı.
İngiltere’nin kuzeydoğusundaki Oldmeldrum kasabasında yaşayan İlim Tanyeli, sahte profilin işletmesine zarar verdiğini ve yorumun ardından çok sayıda kişinin dükkâna dair olumsuz konuşmalar yaptığını söyledi. “Yorumun altında en az 30-40 kişi iş yerimi eleştiriyordu. İnsanların beni tanımadan yanlış bir izlenime kapılmalarından endişe ettim” dedi.
‘Müşterilerimin yarısı çiftçilerden oluşuyor’
Sosyal medyada başlayan linç kampanyasının işlerini etkilemesinden endişe eden Tanyeli, aslında kırsal kesimle iç içe çalışan bir esnaf olduğunu ifade etti. Huntly ve Inverurie’de iki ayrı kebap dükkânı işleten girişimci, aynı zamanda Church Terrace’ta bir oto yıkama işletmesine de sahip. Tanyeli, “2012’den beri kebap dükkânım var. Müşterilerimin yarısı çiftçi. Oto yıkamaya traktörleriyle gelen birçok kişi var” diyerek böyle bir yorumu kendisinin yapmasının mantıksız olduğunu dile getirdi.
Olay yetkili makamlara bildirildi
Yaşanan durum, Consumer Advice Scotland üzerinden Aberdeenshire Council’e iletildi. Kurum, şikâyeti aldıktan sonra olayın değerlendirilmesi için konuyu Trading Standards birimine yönlendirdi. Sahte Facebook hesabı ise olayın ardından kısa sürede silindi.
İlim Tanyeli, işletmesini büyütmeye çalışırken yaşadığı bu olaydan sonra dijital ortamda güvenlik önlemlerini artırma kararı aldığını ifade etti. Sahte hesapların, küçük işletmeler için ciddi bir tehdit oluşturduğunu ve bu konuda daha fazla farkındalık gerektiğini belirtti.