Çin merkezli akıllı görüntüleme teknolojileri markası Insta360, 27 Şubat itibarıyla ana kara Çin’deki halka arz başvurusu için resmi onay aldı. 2015 yılında Shenzhen’de kurulan şirket, panoramik kameralar ve aksiyon kameraları alanında önemli bir konuma ulaştı. Son altı yıl boyunca küresel panoramik kamera pazarında yüzde 67,2’lik payla lider konumunu koruyan şirket, 2024 yılının ilk yarısında elde ettiği gelirle GoPro’yu geride bıraktı.
Dünya çapında milyonlarca kullanıcısı bulunan Insta360, günlük kayıt, açık hava sporları, seyahat, içerik üretimi ve video konferans gibi çeşitli alanlarda kullanılan 20’den fazla ürüne sahip. Ürünleri, 200’den fazla ülke ve bölgede satılıyor. Küresel ölçekte yaygın bir kullanıcı kitlesine ulaşan şirket, teknoloji odaklı büyüme stratejisi ile dikkat çekiyor.
Son yayımlanan izahnameye göre, Insta360’ın 2021, 2022, 2023 ve 2024 yılının ilk yarısına ait mali verileri önemli bir büyümeyi ortaya koyuyor. Şirket, bu dönemlerde sırasıyla 13,3 milyar yuan, 20,4 milyar yuan, 36,4 milyar yuan ve 24,3 milyar yuan gelir elde etti. Net kâr ise aynı dönemlerde 2,66 milyar yuan, 4,07 milyar yuan, 8,30 milyar yuan ve 5,18 milyar yuan olarak gerçekleşti. Brüt kâr marjları ise sırasıyla yüzde 50,41, yüzde 51,49, yüzde 55,95 ve yüzde 53,44 seviyesinde kaydedildi. Son üç yılda yıllık bileşik gelir artış oranı yüzde 65,46 olarak hesaplandı. Insta360, 2023 yılında Çin’in teknoloji borsası Sci-Tech Innovation Board’da halka arz edilen şirketler arasında gelir büyüklüğü açısından ilk yüzde 10’luk dilimde yer aldı.
Sektör verileri, el tipi akıllı görüntüleme cihazları pazarının 2017 yılında 164,3 milyar yuan büyüklüğünde olduğunu ve 2023 yılında 364,7 milyar yuana ulaştığını gösteriyor. Bu süreçte sektör, yıllık yüzde 14,3’lük bileşik büyüme oranı yakaladı. Tüketici pazarının genişlemesiyle birlikte, 2027 yılında pazar büyüklüğünün 592 milyar yuanı aşması bekleniyor.
Teknoloji odaklı bir sektörde faaliyet gösteren Insta360, araştırma ve geliştirme yatırımlarına büyük önem veriyor. Kamuya açık verilere göre, şirketin Ar-Ge harcamaları 2021’de 1,50 milyar yuan, 2022’de 2,56 milyar yuan ve 2023’te 4,48 milyar yuan seviyesinde gerçekleşti. Toplamda 8,54 milyar yuana ulaşan bu harcamalar, her yıl gelirlerinin yüzde 12’sinden fazlasına denk geliyor. Şirketin Ar-Ge ekibi, 342 kişiden 825 kişiye yükselerek toplam çalışanlarının yüzde 53’ünü oluşturdu. Insta360, bugüne kadar 155’i buluş patenti olmak üzere 800’den fazla yetkili patente sahip. Panoramik görüntüleme, yapay zeka destekli görüntü işleme ve stabilizasyon algoritmaları gibi alanlarda geliştirdiği teknolojilerle, sektörde önemli bir yer edinmiş durumda.
Kurulduğu günden bu yana küresel pazarda büyümeyi hedefleyen Insta360, beş farklı ülkede ofisler açarak geniş bir satış ve pazarlama ağı oluşturdu. Çevrimiçi satış kanalları arasında resmi Insta360 mağazasının yanı sıra Amazon, Tmall ve JD.com gibi büyük e-ticaret platformları bulunuyor. Şirket, dünya genelinde 60’tan fazla ülkede perakende satış ortaklıkları ile fiziksel mağazalar aracılığıyla da müşterilerine ulaşıyor.
Insta360, sektörün önde gelen markalarıyla iş birliği yaparak uluslararası pazardaki varlığını güçlendirdi. Leica, Google ve Apple ile çeşitli ortak projelere imza atan şirket, 2018 yılından itibaren Apple Store’larda 11 farklı ürün satışa sundu. Şu anda Apple Store’larda satışta olan tek panoramik ve aksiyon kamera markası konumunda bulunuyor. Son iki yılda küresel çapta fiziksel mağaza açılımlarına odaklanan şirket, Ekim 2023’te Güney Çin’de ilk amiral mağazasını açtı. 2024 yılı sonunda dünya çapındaki fiziksel mağaza sayısını 50’nin üzerine çıkardı.
Çin’in teknoloji odaklı girişimleri arasında dikkat çeken şirketlerden biri olan Insta360, halka arz süreciyle birlikte küresel pazardaki büyümesini daha da hızlandırmayı hedefliyor.