Hyundai Motor India, Cumartesi günü Mumbai borsasında halka arz (IPO) başvurusu yaparak, Güney Asya’nın en büyük halka arzlarından birine imza atmayı hedefliyor. Hindistan, Çin ve Amerika Birleşik Devletleri‘nden sonra dünyanın en büyük üçüncü otomobil pazarı konumunda bulunuyor. Bu devasa pazarda Hyundai, Maruti Suzuki ve Tata Motors gibi rakipleriyle kıyasıya rekabet ediyor.
Hyundai Motor India, satış bakımından Hindistan’ın ikinci en büyük otomobil üreticisi konumunda olup, 2024 mali yılında ülkede satılan 4,2 milyon binek aracın %15’lik pazar payına sahiptir. 1996 yılında Hindistan’da faaliyete başlayan ilk yabancı markalardan biri olan Hyundai, popüler Creta spor arazi aracı (SUV) ve diğer modellerini Güney Hindistan‘ın Chennai kenti yakınlarındaki fabrikasında üretmektedir. Hyundai‘nin Tamil Nadu fabrikasının yıllık üretim kapasitesi 820,000 birimi aşarken, Batı Hindistan’da satın aldığı ikinci fabrikası ile bu kapasite önümüzdeki birkaç yıl içinde 1 milyon birimi geçecektir. Şu anda ithal edilen tek elektrikli araç (EV) modeli olan IONIQ 5‘i satmakta olan Hyundai, gelecek yıl ilk yerli üretim elektrikli aracını piyasaya sürecektir.
Maruti Suzuki, %42’lik pazar payıyla Hyundai’nin Hindistan’daki en büyük rakibi olup, 2003 yılında halka açılmıştır. Japonya merkezli Suzuki Motor‘un çoğunluk hissesine sahip olduğu şirketin Hindistan’da üç fabrikası bulunmakta ve toplam üretim kapasitesi 2,35 milyon birime ulaşmaktadır. Wagon R ve Swift gibi küçük modelleri Hindistan’da en çok satan modeller arasındadır ve Brezza SUV modeliyle de tanınmaktadır. Maruti’nin Hindistan’da hibrit ve elektrikli araçlar piyasaya sürme planları bulunmaktadır.
Tata Motors, satış açısından Hindistan’ın üçüncü büyük otomobil üreticisidir ve 1955 yılında halka açılmıştır. Pune‘da ve Gujarat eyaletinin Sanand kentinde otomobil üretimi yapmakta olan Tata Motors, toplamda yıllık 1 milyon birimden fazla üretim kapasitesine sahiptir. Tata’nın Nexon ve Punch modelleri ülkenin en çok satan SUV’ları arasında yer almakta ve bu, şirketin genel pazar payının %14’e yükselmesine katkıda bulunmaktadır. Tata, Hindistan’daki elektrikli araç satışlarında %70’in üzerinde bir pazar payı ile lider konumdadır.
Mahindra & Mahindra, satış bakımından Hindistan’ın dördüncü büyük otomobil üreticisi olup, Hindistan merkezli teknoloji ve tarım makineleri devi Mahindra Group‘un bir parçasıdır. Şirket, 1956 yılında Mumbai borsasında listelenmiştir. Scorpio ve XUV700 gibi büyük ve pahalı SUV modelleri ile Hindistan’ın gelir bakımından en büyük SUV üreticisi konumundadır. Pune‘da yıllık 588,000 birimlik bir kapasite ile araçlarını üretmektedir. Şirket, şu anda bir elektrikli araç modeli satmakta olup, 2025’in başlarında bir dizi elektrikli SUV piyasaya sürmeyi planlamaktadır.
Hyundai’nin Hindistan borsasına açılma hamlesi, ülkedeki rekabet ortamını daha da kızıştıracak gibi görünüyor. Bu devasa pazarda şirketlerin nasıl bir strateji izleyeceği ve pazar paylarını nasıl koruyacakları merak konusu.