Mumbai merkezli hızlı teslimat uygulaması Zepto, yeni bir yatırım turunda 665 milyon dolar topladı. Bu yatırımla şirketin değerlemesi bir yıl içinde 1,4 milyar dolardan 3,6 milyar dolara yükseldi. Zepto, Hindistan’ın rekabetçi hızlı ticaret pazarında yerini sağlamlaştırmak için çalışmalarına hız kesmeden devam ediyor.
Zepto, tüketicilere gıda maddelerinden elektronik cihazlara kadar çeşitli ürünleri kısa sürede teslim ediyor. Hızlı teslimat modeli Hindistan’da gelişirken, benzer girişimler gelişmiş pazarlarda büyük oranda başarısızlığa uğradı.
Glade Brook, Nexus ve StepStone Group, Zepto‘nun “çok talep gören” Seri F turuna liderlik etti. Avenir, Lightspeed ve eski YC Continuity yöneticisi Anu Hariharan‘ın yeni fonu Avra ile mevcut yatırımcılar Goodwater, Lachy Groom ve Contrary de tura katıldı. DST Global, Swiggy‘nin erken dönem destekçilerinden olup, yeni yatırım turuna da liderlik etti.
Zepto, hızlı ticaret alanında BlinkIt (sahibi Zomato) ve Swiggy‘nin Instamart servisiyle rekabet ediyor. Bu hızlı ticaret şirketleri, Hindistan’ın kentsel bölgelerinde “dark store” olarak bilinen gizli depolar kurarak, talep yoğun olan bölgelerden birkaç mil uzakta siparişleri dakikalar içinde yerine getiriyor.
Contrary‘den Will Robbins, Zepto‘nun “dark store” modelinin, normal mağazalardan daha az alan gerektirdiğini ve bu sayede şehir genelinde daha geniş bir mağaza ağı oluşturabileceğini belirtti.
Zepto, 2025 yılı Mart ayına kadar dark store ağını 700’ün üzerine çıkarmayı hedefliyor. Şirket, yıllık brüt mal değerinin (GMV) 1 milyar doları aşacağını ve gelirlerinin bir önceki yıla göre %140 arttığını açıkladı. Zepto, 50.000’den fazla teslimat ortağı ile çalışıyor ve her ay 5.000 yeni teslimat ortağı ekliyor.
Şirket, geçen ay itibarıyla dark store‘larının %75’inin EBITDA pozitif olduğunu bildirdi. Artan verimlilik ve ölçek sayesinde, bir dark store‘un kârlılığa ulaşma süresi 23 aydan 6 aya düştü.
Hızlı ticaret firmalarının Hindistan’daki büyümesi, birçok yatırımcı ve analisti şaşırttı. Zepto‘nun kurucusu ve CEO’su Aadit Palicha, Hindistan’da yerel alışveriş kültürünün yaygın olduğunu belirterek, hızlı ticaretin bu ihtiyaca yanıt verdiğini söyledi.
Zepto, şu anda Hindistan’ın büyük şehirlerinde faaliyet gösteriyor ve önümüzdeki aylarda daha küçük şehirlere genişlemeyi planlıyor. Palicha, Jaipur gibi şehirlerdeki olumlu geri bildirimlerden cesaret aldıklarını belirtti.
Avenir‘den Ben Jubas, Zepto‘nun Hindistan’daki perakende ticaretinin geleneksel dengelerini bozabileceğini ve büyük bir ticaret işine dönüşme potansiyeline sahip olduğunu söyledi. Bazı analistler, hızlı ticaret şirketlerinin büyük e-ticaret oyuncuları olan Amazon ve Flipkart‘ın pazar payını önemli ölçüde eriteceğini öngörüyor.
Zepto‘nun gelecek planları arasında halka açılma da bulunuyor. Palicha, müşterileri memnun etmeye devam ettikleri sürece halka açılmaya hazır olacaklarını belirtti.
Goldman Sachs, hızlı ticaret şirketlerinin Hindistan’ın en büyük 40-50 şehrinde toplam adreslenebilir pazarının yaklaşık 150 milyar dolar olduğunu öngörüyor.