Boğaç Can Yıldırım’ın kurucu ortaklığını üstlendiği Tedaarik, özellikle gıda hizmeti sunan (restoran, kafe vb.) küçük ve orta büyüklükteki işletmelere yönelik olarak geliştirilen bir çözüm. Uygulama, büyük firmaların kullandığı entegre yönetim sistemlerinin daha sade bir versiyonunu kullanıcılarına sunuyor. Bu sayede işletmeciler hem zaman hem de maliyet açısından avantaj elde ediyor. Yıldırım, “İşletmeciler para ve zamandan tasarruf ederken, aynı zamanda çok daha büyük şirketlerin sahip olduğu entegre yönetim sistemlerinin, kullanımı çok daha kolaylaştırılmış bir türüne sahip oluyorlar” diyerek sistemin kullanım kolaylığına dikkat çekiyor.
Bilgi asimetrisini yapay zeka ile dengelemeye çalışıyorlar
Platformun geliştirilme süreci, Türkiye’deki gıda hizmeti işletmelerinin tedarik süreçlerinde yaşadığı adaletsizlikleri ortadan kaldırma ihtiyacından doğmuş. Özellikle pazarlık gücü zayıf olan küçük işletmelerin, tedarik zincirinde daha yüksek maliyetlerle karşı karşıya kaldığı vurgulanıyor. Ortalama bir işletmenin, benzer ürünleri daha büyük rakiplerine kıyasla yüzde 25 ila 50 oranında daha pahalıya temin ettiği belirtiliyor. Bu durumun temelinde yatan sorun ise, işletmelerin yeterli iş gücüne sahip olmaması ve kapsamlı pazar araştırmaları yapamaması olarak ifade ediliyor.
12 milyar dolarlık pazarda veri tabanlı çözüm
Türkiye’de yaklaşık 265 bin gıda hizmeti işletmesi bulunduğu ve bu işletmelerin yıllık toplam tedarik hacminin 12 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Bu büyüklükte bir pazarda yaşanan verimsizliklerin azaltılması için Tedaarik, kullanıcılarından gelen satın alma ve teklif verilerini anonim şekilde toplayarak analiz ediyor. Veri analiziyle ortaya çıkarılan sonuçlar, işletmelerin kendi tedarik fiyatlarını sektörle kıyaslamalarına ve ne kadar tasarruf edebileceklerini görmelerine olanak sağlıyor. Uygulamanın en dikkat çeken yönlerinden biri ise bu verilerin yapay zeka yardımıyla işlenmesi. Yıldırım, “Kendi fiyat araştırmamıza ek olarak kullanıcılarımızdan gelen teklif ve satın alma bilgilerini anonim bir şekilde işliyoruz” diyerek sistemin veri temelli işleyişine vurgu yapıyor.
Toplu alım anlaşmalarıyla desteklenen tedarikçi seçimi
Elde edilen veriler doğrultusunda her işletme için en uygun ürün ve tedarikçilerin belirlenmesi sağlanıyor. Ardından bu tedarikçilerle toplu alım anlaşmaları yapılması için pazarlık süreçleri Tedaarik tarafından yürütülüyor. Böylece küçük işletmeler, büyük alıcıların elde ettiği avantajlara daha kolay erişebiliyor. Kullanıcılar, uygulama üzerinden hangi ürünlerden ne kadar tasarruf edebileceklerini görebiliyor ve tüm satın alma işlemlerini tek bir platform üzerinden kolayca yöneterek hem zaman hem de para tasarrufu sağlayabiliyorlar.
Küresel pazara açılma vizyonu
Gıda hizmetleri sektöründe faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelerin karşılaştığı tedarik sorunlarına çözüm sunmak amacıyla kurulan şirket, yerli markası Tedaarik’e ek olarak uluslararası pazarda Forque ismiyle hizmet vermeyi hedefliyor. Bu değişimin arkasında, uygulamanın sadece Türkiye pazarıyla sınırlı kalmayıp daha geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşma hedefi bulunuyor. Kurucu ortak Boğaç Can Yıldırım, platformun temel amacının, işletmelerin karşılaştığı bilgi asimetrisini azaltmak ve operasyonel yükleri dijital araçlarla sadeleştirmek olduğunu belirtiyor. Gıda hizmetleri sektöründe Türkiye’de yaşanan birçok sorunun yurtdışında da benzer şekillerde yaşandığını söyleyen Yıldırım, Türkiye’de çalışan bir sistemle dünya pazarına da çok hızlı nüfuz edebileceklerinin altını çiziyor.