Brand Finance’ın “Dünyanın En Değerli 500 Markası” çalışmasının sonuçlarına göre, geçtiğimiz yıl tahtını Amazon’a kaptıran Apple, bu yıl 516,6 milyar dolarlık marka değeri ile dünyanın en değerli markası unvanını tekrar elde etti. Bu başarıyla birlikte, Apple en yakın rakibi Microsoft’u 176,2 milyar dolarlık bir farkla geride bıraktı. Geçen yılın şampiyonu Amazon ise 308,9 milyar dolarlık marka değeriyle dördüncü sıraya geriledi.
Apple yeniden lider
Bu yılki çalışmanın gösterdiği üzere, Apple marka değerini geçen yıla göre %74 artırarak liderliğe yükseldi. 2021 ve 2022 yıllarında da listenin zirvesinde yer alan Apple, geçen yılki sıralama değişikliğine rağmen liderliğini tekrar kazanarak dünyanın en büyük markası olduğunu kanıtladı.
Apple’ı takip eden diğer güçlü markalar arasında 340,4 milyar dolarlık marka değeriyle Microsoft ve 333,4 milyar dolarlık değeriyle Google bulunuyor. Amazon’ın dördüncü sıraya gerilemesiyle, Güney Koreli teknoloji devi Samsung 99,4 milyar dolarlık marka değeri ile beşinci sıraya yerleşti.
Türk markalarının ise bu yıl da sıralamaya girememesi dikkat çekiyor. En düşük değere sahip markanın değeri 4,8 milyar dolar olarak belirlenirken, Türk markalarının bu seviyeye ulaşamadığı görülüyor.
500 firmadan 203’ü ABD’li
Çinli şirketlerin önemli bir yer tuttuğu listede, ABD açık ara farkla öne çıkıyor. Global 500 listesinde yer alan şirketlerin 203’ü ABD’li firmalardan oluşurken, Çinli firmalar 65 marka ile ikinci sıradaki ülkeyi oluşturuyor.
Yapılan araştırmada dikkat çeken bir diğer nokta ise yapay zeka alanındaki gelişmelerin marka değerlerine etkisi oldu. Yapay zeka üzerine büyük yatırımlar yapan NVIDIA, marka değerini %163 artırarak dikkat çeken bir performans sergiledi ve marka değerini 44,5 milyar dolara yükseltti.
Yüksek enflasyon ve artan yaşam maliyeti ile birlikte keyfi harcamaların kısıtlandığı bu dönemde, kozmetik ve kişisel bakım marka değeri %9, gıda markalarının değeri %15, restoran marka değeri %3, alkollü içki marka değeri ise %6 düşüş gösterdi.
Brand Finance Türkiye Direktörü Muhterem İlgüner, Apple’ın marka değerindeki artışı yeni pazarlar oluşturarak, giyilebilir cihazlarla ekosistemini genişleterek ve katma değerli telefonlar geliştirerek elde ettiğini belirtti. Ayrıca, yapay zeka alanındaki yatırımların, NVIDIA gibi şirketlerin marka değerini önemli ölçüde artırdığını vurguladı.
Dünyanın en değerli markaları listesi 2024
Sıra | Marka | Ülke | İş Kolu | Marka Değeri (milyar dolar) |
---|---|---|---|---|
1 | Apple | ABD | Teknoloji | 516,6 |
2 | Microsoft | ABD | Teknoloji | 340,4 |
3 | ABD | Medya | 333,4 | |
4 | Amazon | ABD | Perakende | 308,9 |
5 | Samsung | Güney Kore | Teknoloji | 99,4 |
6 | Walmart | ABD | Perakende | 96,8 |
7 | TikTok | Çin | Medya | 84,2 |
8 | ABD | Medya | 75,7 | |
9 | Deutsche Telekom | Almanya | Telekom | 73,3 |
10 | ICBC | Çin | Banka | 71,8 |
11 | Verizon | ABD | Telekom | 71,8 |
12 | State Grid | Çin | Genel Hizmet | 71,1 |
13 | ABD | Medya | 70,4 | |
14 | China Construction Bank | Çin | Banka | 65,6 |
15 | Starbucks | ABD | Restoran | 60,7 |
16 | Agricultural Bank | Çin | Banka | 60,4 |
17 | Mercedes Benz | Almanya | Otomobil | 59,4 |
18 | Tesla | ABD | Otomobil | 58,3 |
19 | Oracle | ABD | Teknoloji | 53,1 |
20 | Home Depot | ABD | Perakende | 52,8 |
Dünya ekonomisinin en büyük oyuncuları arasında kıyasıya bir rekabet devam ederken, Apple’ın tekrar zirveye çıkması, şirketin yenilikçi ve etkileyici marka stratejisinin bir yansıması olarak karşımıza çıkıyor. Bu başarı, global pazarda hala büyük bir etki ve talep yaratma kabiliyetine sahip olduğunu gösteriyor.