Helal ekonomide Türkiye’nin güçlü yükselişi devam ediyor. Dünya Helal Zirvesi Konsey Başkanı Yunus Ete, Türkiye’nin helal ekonomi pastasındaki payını artırarak uluslararası alanda ilk 10 ekonomi içerisine girmesinin mümkün olduğunu belirtiyor. Cumhurbaşkanı tarafından stratejik bir öneme sahip olduğu vurgulanan helal sektör, gün geçtikçe büyüyor. Ülkeler arası çatışmalar ve salgınlar, gıda güvenliğinin önemini artırırken, bu durum helal ürünlere olan talebi ve piyasada hareketliliği de beraberinde getiriyor. Yunus Ete, 2024’te düzenlenecek olan 10. Helal Expo Fuarı’nın, özellikle yabancı firmaların yoğun ilgisiyle karşılandığını ve birçok firma tarafından şimdiden yer ayırtıldığını ifade ediyor.
Dünyada en hızlı büyüyen pazarlar arasında yer alan ‘Helal’ pazarının büyüklüğü 5 trilyon doları aştı. Gelecek 5 yılda 10 trilyon doları bulması beklenen helal ekonomisi, dünyada en çok yatırım yapılan alanlar arasında yerini aldı. Bu kapsamda Türkiye de çalışmalarını hızlandırdı. İslam İşbirliği Teşkilatı’nın (İTT) Helal Ekonomi Raporu’na göre Türkiye, Endonezya ve Malezya, helal ekonomi ürünlerinde ilk 20 ihracatçı arasına girmeyi başardı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 9. Dünya Helal Zirvesi ve 10. İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) Helal Expo Fuarı 2023’e gönderdiği video mesajda da, helal sektörünün stratejik önem arz ettiğine dikkati çekmişti.
BOYKOT TALEBİ ARTIRDI
Helal belgeli ürünlerin hem temiz hem de sağlıklı olması sebebi ile helal hassasiyetine sahip olan Müslümanlar tarafından tercih edildiğini anlatan Ete, “Diğer inançlara mensup kişiler tarafından da sağlıklı olması sebebi ile helal belgeli ürünler tercih edilmeye başlandı. Ayrıca Filistin’de yaşanılan savaş ile yayılan boykotlarda helal ürünlere olan talebi artırdı. Tüm bu sebeplerin piyasada yarattığı hareketlilik ihracat oranlarını da hızla artırmaya başladı” diye konuştu.
SEKTÖRDEN ALDIKLARI PAY BÜYÜYOR
Helal ürünlere artan talebin dünyanın en büyük ‘helal organizasyonu’ olan Helal Expo Fuarı’na olan ilgiyi artırdığını anlatan Ete, “Helal Expo fuarının düzenlenme sebebi, helal piyasasında hizmet veren ve verebilme potansiyeli olan yerli ve yabancı firmaları bir araya getirmek ve ticari iş fırsatları oluşturmak. Helal fuarına her yıl gıdadan kozmetiğe, finanstan turizme, tekstilden ilgili tüm tedarik zincirlerinde yer alan firmalar katılıyor. Ve bu fuara katılan firmaların bu sektörden aldığı pay her geçen gün artıyor. Bu fuardan ciddi verim elde eden firmaların ilgisi de her geçen gün artıyor” ifadelerini kullandı.
10 YILDIR İLGİ KATLANARAK ARTTI
2024 yılının kendileri için çok büyük önem arz ettiğini anlatan Ete, “2024’te Helal Expo Fuarı’nın (World Halal Summit-WHS) 10’uncu kez düzenleyeceğiz. İlk düzenlendiğimiz yıldan beri ilgi katlanarak yükseldi. Her geçen yıl istikrarlı bir şekilde büyüttüğümüz fuarımıza katılımcı firma sayısı da düzenli olarak arttı. Fuarın 10’uncu yılında 500’e yakın firmayı bu potansiyel ile bir araya getireceğiz” dedi.
YABANCI ŞİMDİDEN YERİNİ AYIRTTI
2023’te düzenlenen Dünya Helal Zirvesi ve İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) Helal Expo 2023 Fuarı’na 110’u aşkın ülkeden 10 bini yabancı, 40 bine yakın kişinin katıldığını aktaran Ete, “1.5 günde işletmeler arası 2 bin B2B görüşme gerçekleştirildi” diye konuştu. Fuara katılan yabancı firmaların özellikle B2B görüşmelerden çok büyük verim elde ettiklerini anlatan Ete, “O nedenle özellikle birçok yabancı firma 2024 fuarı için şimdiden yerlerini ayırttılar” dedi.
Yabancı firmaların helal ekonominin önemini fark ettiğini ancak yerli firmaların bu alanı tam anlamıyla keşfedemediğini aktaran Ete, Türk firmaların helal ekonomiye daha çok ilgisini çekmek için çalıştıklarını kaydetti.
HEDEFTE YERLİ FİRMALAR VAR
2024’te düzenlenecek fuar için çalışmalara başladıklarını kaydeden Ete, yeni dönem fuar takvimi için şu bilgileri verdi: “Fuar özellikle yabancı ülkelerden katılımı yoğun şekilde alırken, Türkiye’den katılımcı sayısını da her yıl artırıyor. 2024 ve sonrası için hedefimiz yurt dışından her yıl katlanarak artan katılımcı sayısını, yerli firmalar için de aynı istikrarda artırmak. Ayrıca zirve kapsamında yapılan Uluslararası Aşçılar Şampiyonası için de kapsamı genişletip, başta ülkemiz olmak üzere, tüm İslam dünyasındaki gastronomi sektörüne ve turizmine potansiyel oluşturmaya devam edeceğiz. Aynı tarihlerde aynı mekânda yapmış olduğumuz ülke iş forumlarımızın sayısını daha da artırmayı planlıyoruz.”
SAĞLIK TURİZMİNE KATKI SAĞLAYACAK
Bu yıl ilk kez Ticaret Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Hizmet İhracatçıları Birliği tarafından desteklenen ETHEXPO 2023 Fuarı’nın Dünya Helal Zirvesi ve Uluslararası Helal Expo ile aynı tarihte düzenlendiğini anlatan Ete, “20’den fazla ülkenin milli katılım gösterdiği fuarda 100’ün üzerinde yerli ve yabancı firma stant açtı. 119 ülkeden 9 bin yabancı ziyaretçinin katıldığı fuarda 30 bine yakın kişi ağırlandı. Henüz 1. yılı olmasına rağmen fuarda 1.5 günde işletmeler arası binden fazla B2B görüşme gerçekleştirildi” dedi.