Yedi yıl önce kurulan elektrikli araç girişimi Canoo, iflas başvurusunda bulunarak tüm operasyonlarını durdurduğunu açıkladı. Şirketin Delaware İflas Mahkemesi’nde Chapter 7 kapsamında yaptığı başvuru, varlıklarının tasfiyesi sürecini başlattı.
Şirket, Cuma gecesi yayımladığı basın açıklamasında, “yabancı sermaye kaynaklarıyla yapılan görüşmelerin başarısızlıkla sonuçlandığını” belirtti. Ayrıca, ABD Enerji Bakanlığı Kredi Programı Ofisi‘nden finansman sağlayamamasının operasyonlarını sürdürme çabalarını olumsuz etkilediğini ifade etti.
Canoo’nun iflas dosyasına göre, şirketin 164 milyon dolardan fazla borcu bulunuyor ve toplam varlıklarının değeri yaklaşık 126 milyon dolar olarak bildirildi. Şirket, geçtiğimiz Kasım ayında yalnızca 700.000 dolarlık nakit rezervine sahip olduğunu açıklamış ve Oklahoma’daki fabrikasında üretimi durdurarak çalışanlarını ücretsiz izne çıkarmıştı.
İflas Süreci ve Öncesi Gelişmeler
Canoo, 2020 yılında Hennessy Capital Acquisition Corp. ile birleşerek borsa yolunda ilerleyen girişimlerden biri olmuştu. Bu birleşmeyle yaklaşık 600 milyon dolar sermaye toplayan şirket, sonraki yıllarda sınırlı sayıda elektrikli minibüs üreterek çeşitli ortaklara teslim etti. ABD Posta Servisi, Savunma Bakanlığı ve NASA gibi kurumlar, Canoo’nun araçlarını test eden isimler arasında yer aldı.
2022 yılında Walmart ile 10.000 elektrikli araç satın alma konusunda niyet anlaşması imzalayan Canoo, bu anlaşmayı bağlayıcı olmayan bir ön protokol olarak değerlendirmiş ve nihai bir sipariş gerçekleşmemişti.
Canoo’nun zorlu süreçleri arasında üst düzey yöneticilerin ayrılığı ve Oklahoma’daki üretim tesislerinde yaşanan belirsizlikler yer aldı. Şirket, 2024 yılı boyunca yeterli üretim seviyelerine ulaşamadı ve ticari filo odaklı stratejilerle ayakta kalmaya çalıştı. Ancak bu stratejiler de başarıya ulaşmadı.
Yönetim ve Tartışmalar
Canoo’nun yönetiminde görev alan Tony Aquila, 2020 sonrası dönemde şirketin önceliklerini değiştirerek bireysel tüketiciler yerine ticari müşterilere yönelmeyi tercih etti. Aquila’nın liderliğindeki Canoo, kendi araçlarını üretme konusunda net bir yol belirleyemedi ve dış kaynak kullanımıyla üretim stratejilerini sık sık değiştirdi.
Aquila’nın şirketle olan mali ilişkileri de tartışma konusu oldu. Canoo, 2023 yılında Aquila’nın finans şirketine ait kurumsal jetin kullanımı ve ofis kiraları için gelirinin iki katı harcama yaptı. Ayrıca, Aquila’nın firması, Ekim 2024’ten itibaren Canoo’ya birkaç milyon dolarlık kredi sağlayarak operasyonların kısa bir süre daha devam etmesine olanak tanıdı.
SPAC Birleşmeleri ve Sektörel Zorluklar
Canoo, son yıllarda iflas eden SPAC birleşmeli elektrikli araç girişimlerinden yalnızca biri. Electric Last Mile Solutions, Fisker, Lordstown Motors, Proterra, Lion Electric ve Arrival gibi şirketler de benzer zorluklarla karşılaştı. İlginç bir şekilde, Canoo 2024 yılında Arrival’ın varlıklarını iflastan satın almış, ancak bu varlıkları nasıl kullandığına dair somut bir gelişme yaşanmamıştı.
Son olarak, Canoo’nun Texas’taki ofis tabelalarının sökülmesi ve çalışanların işten çıkarıldığını belirten resmi bildirimlerin gönderilmesi, şirketin iflasının habercisi oldu.
Canoo’nun kapanışı, elektrikli araç sektöründeki yoğun rekabet ve finansal sürdürülebilirliğin sağlanmasındaki zorlukların bir kez daha altını çiziyor.