BMW, tamamen elektrikli iX3 modelinde kullanılacak dört ayrı kontrol birimiyle birlikte, yazılım odaklı yeni nesil araç mimarisine geçiş yapıyor. Neue Klasse serisinin ilk temsilcilerinden olacak model, sürüşten eğlence sistemlerine kadar pek çok işlevi birbirinden bağımsız ama entegre çalışan “süper beyin”lerle yönetecek.

Dijital altyapıda büyük sıçrama
BMW, geçtiğimiz ay tanıttığı Neue Klasse Vision modeliyle yeni elektrikli araçlarında kullanacağı teknolojilerin ön izlemesini sunmuştu. Bu sistemin merkezinde yer alan “Heart of Joy” adlı kontrol ünitesi, araçların sürüş karakteri ve hissiyatını yönetecek. Yeni açıklamalara göre bu yapı, üç yeni kontrol ünitesiyle tamamlanacak.

Bunlardan biri otonom sürüş sistemlerini, diğeri ise Panoramic iDrive adı verilen bilgi-eğlence altyapısını kontrol edecek. Dördüncü kontrol birimi ise aydınlatma ve iklimlendirme gibi yan işlevleri yönetecek. Tüm bu yapılar bir araya gelerek Neue Klasse araçlarında kullanılacak yeni bir “dijital sinir sistemi”ni oluşturacak.

Zonal kablolama mimarisi ile verimlilik artıyor
Yeni yapı yalnızca yazılımda değil, fiziksel donanımda da kapsamlı bir dönüşüm içeriyor. BMW, geleneksel kablolama sistemini terk ederek “zonal kablolama mimarisi” adını verdiği bir sistemle aracı dört bölgeye ayırıyor: ön, orta, arka ve tavan. Bu sayede yaklaşık 600 metre kablodan tasarruf sağlanıyor ve toplamda %30 oranında ağırlık azaltılıyor.

Araç içindeki kablo karmaşasının azalması, yalnızca ağırlık değil aynı zamanda enerji yönetimi açısından da avantaj sunuyor. Bu dönüşüm, elektrikli araçların menzil ve tepki süreleri üzerinde doğrudan olumlu etkiler oluşturabilecek nitelikte.
Akıllı sigortalarla güç yönetimi yeniden tanımlanıyor
BMW’nin bir diğer dikkat çeken yeniliği ise geleneksel sigortaların yerini alan dijital “smart e-fuses” teknolojisi. Bu sistem, 150 adet klasik sigortanın yerini alarak enerjiyi %20 daha verimli kullanmayı mümkün kılıyor. Akıllı sigortalar, aracın sürüşte, park halinde ya da şarjdayken enerjiyi nasıl ve ne zaman kullanacağına aktif biçimde karar veriyor.

Yazılım tabanlı araçlar devri başlıyor
Yeni mimari, yalnızca donanım değil aynı zamanda yazılım düzeyinde de radikal değişiklikler içeriyor. BMW, yeni nesil araçlarının her biri için 1.000’den fazla yazılım modülü, 20 GB yazılım hacmi ve 500 milyon satır kod ile çalışacak bir altyapı kurduğunu belirtiyor. Bu yapı sayesinde araçlar, over-the-air güncellemelerle bayiye gitmeye gerek kalmadan sürekli olarak kendini yenileyebilecek.
Şirket, sürüş dinamikleri ve bilgi-eğlence sistemleri gibi markayı tanımlayan alanlarda yazılımlarını kendi bünyesinde geliştirirken; diğer alanlarda önde gelen yazılım şirketleriyle iş birliklerine gidecek. Halihazırda 10 binden fazla mühendis, BMW’nin yazılım geliştirme merkezinde görev alıyor.
Yeni iX3, Eylül’de tanıtılacak
Tüm bu teknolojilerin ilk olarak yer alacağı model olan tamamen elektrikli BMW iX3, Eylül ayında tanıtılacak. Neue Klasse platformunun ilk temsilcisi olması planlanan araç, BMW’nin gelecekteki tüm elektrikli modellerine yön verecek dijital altyapının test sahası niteliğinde olacak.