Sosyal medya platformları, son yıllarda hızla değişen ve gelişen bir alan haline gelmiştir. Özellikle Bluesky‘in piyasaya sürülmesiyle birlikte, sosyal ağlar arasındaki rekabet daha da kızışmıştır. Geçtiğimiz yılın Mayıs ayında davetiyeli bir şekilde kullanıcıların karşısına çıkan Bluesky, sosyal medyanın dev isimlerine meydan okuyan iddialı bir giriş yapmıştı.
Twitter’ın çöküşü, Post, T2, Artifact ve Mastodon gibi yeni başlayan girişimlerin ortaya çıkmasına neden olmuştu. Ancak hiçbiri, Bluesky kadar eski Twitter kullanıcılarının dikkatini çekmeyi başaramamıştı. Başlangıçta belirsiz görünse de, Bluesky hızla Twitter’ın en tuhaf köşelerinden birini yakalamış gibi hissettirdi. “Skeet” adını verdiği gönderilerle ve “Neler Trend” akışında birbirine dolanan içeriklerle Bluesky, Alexandria Ocasio-Cortez ve Dril gibi farklı isimlere ev sahipliği yapmıştı. Bluesky’in tam olarak ne için olduğu belirsiz olsa da, kullanıcılar çoğunlukla eğlenceli vakit geçirdiklerini düşündüler ve bu, en az 3 milyon kullanıcıyı denemeye ikna etmeye yetti.
Ancak şimdi, sosyal ağlar post-Twitter dönemine girmiş durumda. T2 ve Artifact gibi platformlar artık yok. Twitter da X olarak yeniden markalandı. Bu süreçte, Meta’nın Threads‘i gibi gerçekten popüler bir X alternatifi ortaya çıktı. Threads, geçen Temmuz ayında piyasaya sürüldü ve şu anda aylık 130 milyon kullanıcıya ulaştı.
Tüm bu değişime rağmen, Bluesky neredeyse aynı kaldı. Geçici olarak ortaya çıkan diğer sosyal ağların aksine, Bluesky topluluğu aktif ve büyümeye devam etti ve her zaman onu ayıran temel tuhaflığı korudu.
Ancak, büyüme potansiyelini sınırlayan davetiyeli bir uygulama olarak kaldı – ta ki bugüne kadar.
Washington Post‘tan Will Oremus’un ifadelerine göre:
“Bugün, Bluesky, yaklaşık bir yıl boyunca davetiyeli bir uygulama olarak kaldıktan sonra, [Jay] Graber’ın CEO’su olarak kamuoyuna açılıyor. Yaklaşık 3 milyon kullanıcısı bulunan platform, kendi kökeni olan şirkete meydan okumak için umutsuz bir girişimde bulunuyor – ve sosyal medyayı tek bir kaptanın kontrol edemeyeceği bir rota üzerine yerleştirmeye çalışıyor.”
Yüzeyde, Bluesky, Twitter veya Meta’nın Threads’ini kullanan herkes için tanıdık bir görünüme sahip, takip ettiğiniz kişilerden gelen metin gönderileri ve görüntülerle dolu bir akışa sahip. Ancak Graber, şirketin altında, “açık, merkezsizleştirilmiş bir protokol” inşa ettiğini söylüyor – kullanıcıların ve geliştiricilerin kendi sosyal ağlarını, kendi kuralları ve algoritmaları ile oluşturmalarını sağlayan bir yazılım sistemi. O, fikri, e-postaya benzetiyor; Gmail, Outlook ve Yahoo Mail gibi farklı uygulama kullanıcılarının, hepsi aynı temel teknolojide çalıştığı için özgürce etkileşim kurabildiği bir sistem.
Graber, geçtiğimiz bir yıl içinde yaklaşık 40 çalışanın uygulamanın altyapısını, ağını ve topluluğu desteklemek için gerekli olan içerik moderasyon ekibini ve araçlarını oluşturmak için çalıştıklarını söyledi. Şimdi ise, Bluesky’ın Twitter’ın ne olabileceğine dair bir vizyonu kanıtlayıp kanıtlayamayacağını görmek zamanı.”
Graber: “Bluesky, bu ekosistemin nereye gideceğini görmeye hazırlanıyor.”
Bluesky’in bu noktaya gelmesi bile dikkate değer bir başarı gibi hissediliyor. İlk olarak, o zamanlar CEO olan Jack Dorsey tarafından 2019’da Twitter için potansiyel alternatif bir yol olarak düşünülen proje, Graber’ın liderliğinde göreve başlamadan önce iki yıl boyunca gelişmemişti. Bluesky, hemen Twitter’ın satın alınmasından sonra bağımsız bir kamuya fayda sağlayan bir şirket olarak ortaya çıkmıştı; eğer öyle olmasaydı, neredeyse kesinlikle Musk tarafından öldürülecekti.
Sosyal ağları bu tür kurumsal karışıklıktan korumak, mutlu bir tesadüf gibi görünüyor. Mastodon ve altında yatan ActivityHub protokolü gibi, Bluesky kontrolü kullanıcı tabanına geri devretmek için inşa edilmiştir.
Zaten, Bluesky’i kullanarak keşfedebileceğiniz en az 25 uygulama var ve kullanıcılar 25.000’den fazla özelleştirilmiş içerik akışı oluşturmuş durumda. (Graber, sadece yosun fotoğraflarını gösteren bir akışı seviyor.) Yakında, Bluesky’den memnun olmayan kullanıcılar, kullanıcı adları ve takipçileriyle varsayılan sunucudan ayrılabilecek ve kendi kurallarına sahip yeni bir sunucu kurabilecek veya katılabilecekler.
Graber “Gerçekten kullanıcıların kaydırma kontrolünü sağlamak istedik ve ‘işte algoritmaların pazarı’ dedik. Ve bir kez seçebilir ve ayrılma hakkınız olduğunda, o zaman size uygun bir şey seçebilirsiniz. Sizin için iyi olan bir şey seçmek size bırakıyoruz.” ifadelerini kullandı.
Ağ şu anda hiçbir gelir elde etmiyor. Zamanla, kendi sunucularını korumalarına yardımcı olacak bir kurumsal hizmet başlatabilir veya benzer hizmetler sunabilir. Ayrıca, geliştiricilerin üzerinde çalışabileceği özel akışlardan satışlardan bir kesinti almayı düşünüyorlar.
Genel olarak, bu, uzun zamandır platformların üzerinde kontrol sağladığı milyonlarca memnunsuz sosyal medya kullanıcısını cezbetmeye yönelik bir vizyon gibi görünüyor. Ancak Bluesky’in, geçen ilkbaharda elde ettiği ivmeyi yakalayıp yakalamayacağı sorusu var.
Bluesky’ın avantajlarına odaklanacak olursak:
Aktif bir çekirdek topluluk. Çoğu sosyal ağ, lansmanlarını takiben birkaç ay içinde hayalet şehirlere dönüşür. Ancak Bluesky, her zaman görece canlı olmuştur. Bluesky’i dört kelimeyle tanımlamam gerekirse, “ilerici politikalar ve saçma gönderiler” derdim. Sıklıkla, Mastodon topluluğundan daha canlı hissediyor; bu da daha çok bilgi ağırlıklıdır ve Threads’ten daha kıyafetlidir.
Bluesky eğlencelidir. Son birkaç aydır, neredeyse tüm iyi gönderiler, Bluesky’deki tuhaf tiplerden gelmiştir. Bu, daha çok içgüdüsel bir hissiyat olmasına rağmen, komedyenlerin – hem profesyonel hem de amatör – varlığı, bir sosyal platform için başarının güçlü bir göstergesidir. Özellikle metin tabanlı bir sosyal platform için. Komedyenler, diğer tüm kullanıcılara, eğlenmeye geldiklerini gösterirler. Bluesky, onları barındırıyor.
Kullanıcı dostu bir tür merkezsizleşme. Gücün merkezsizleştirilmesinin avantajları, kullanıcı deneyiminde yarattığı sorunlar tarafından genellikle ağırlanır. Bluesky’in AT Protokolü, bunu çeşitli yollarla çözmeyi amaçladı. Örneğin, Mastodon’un aksine, tek bir ad alanına sahip olduğu için ağın tümünde kullanıcı adlarını arayabilirsiniz. Ve herkesin oluşturabileceği özel akışları takip etme yeteneği, TikTok, X ve Threads gibi yerlerde bulunan, katılıma göre sıralanan genel akışlardan çok daha fazla kontrol sağlar.
Geliştiriciler için inşa edilmiştir. Twitter üzerinde gelişim tarihi, hayal kırıklığı ve bozulmuş vaatlerle doludur. Bluesky, geliştiricilerin eski ağ üzerinde yapmak istedikleri şeyleri yapmalarına izin vermeyi amaçladı: tüm gönderilerin tam akışına erişim; kendi istemcilerini oluşturma; kendi sunucularını barındırma. Onların dilimlemeleri, kesmeleri ve tasarlamaları için çok fazla veri var ve kullanıcı tabanı büyüdükçe, geliştiriciler için ekonomik fırsat da büyüyecek.
Yayıncılar için de inşa edilmiştir. Bluesky’in özel akışları dijital yayıncılar için bir oyun alanı olmalı. Yakında, bir yayının tüm raporlamalarını ve gazetecilerinden gönderileri gösteren özel konuları takip edebileceğinizi düşünüyorum. Yayıncılar ayrıca özel etiketler oluşturabilir ve bunları gönderilere uygulayabilir; bu, viral gönderilere “doğru” ve “yanlış” etiketleri eklemelerine izin verebilir ve bunlar, akışlarına abone olan herkese görünür olabilir. Ve bu sadece bir örnek: özelleştirme, yayıncıların yapabileceği, güven oluşturucu çok iş yapmalarını sağlar. (Başka bir örneğini vermek gerekirse, özel etiketler, organizasyonların kendi çalışanlarının hesaplarını etkin bir şekilde doğrulamalarına olanak tanır.)
İçerik moderasyonunun geleceği olabilir. Son yedi yıldan fazla süren, çoğunlukla meyvesiz olan çevrimiçi konuşma hakkındaki tartışmalar, daha fazla moderasyon veya daha az moderasyon gerektiği üzerine odaklandı. Bluesky, her iki yolu da izlememizi sağlamak için inşa edilmiştir. Olabildiğince fazla zararlı konuşmayı akışlarınızdan temizlemek isteyenler bunu yapabilir; özgür bir ortamı sevenler de bu şekilde hareket edebilirler. Bluesky’in yakında kullanıcılara bir tür içerik moderasyon hizmetleri uygulama mağazası sunma planı, kullanıcıların bugüne kadar gördüğümüzden daha fazla kontrol sağlamasını vaat ediyor.
Dayanıklı bir şekilde inşa edilmiştir. Şu anda, Bluesky AT Protokolü’nü kontrol ediyor. Ancak Graber, ileride bu kontrolü devretmeyi ve sürekli açık gelişime izin verecek bir web standartları kurumuna devretmeyi istiyor. Bu, bize e-posta ve web kendisi için sahip olduğumuz protokollere rakip bir sosyal ağ protokolü sağlayabilir. Ve hatta Bluesky’den öteye bile gidebilir.
Tabii ki, bu avantajların gerçek dünya başarısına dönüşeceğinin bir garantisi yoktur. Bluesky’in, mevcut kullanıcıları için ne kadar açık olursa olsun, ana akım sosyal ağ kullanıcılarına çevrilmekte zorlanabilecek bir tuhaflığı vardır. Threads, büyük bir büyüme avantajına, Instagram’a güçlü bir bağa ve zamanla Bluesky’e özgü özelliklerin birçoğunu veya hepsini benimseyebilecek bir protokole dayanmaktadır.
Ancak sonuç ne olursa olsun, Bluesky, uzun zamandır sosyal ağlar alanına getirilen yeni fikirlerin ötesine geçmiştir. Zaman, Bluesky’in kendisinin çizdiği vizyonun vaadini gerçekleştirip gerçekleştirmeyeceğini gösterecek. Ancak şirket, şimdiye kadar endüstrinin geri kalanını şaşırtan sorulara çok iyi cevaplar bulmuş gibi görünüyor.