Bimser CEO’su Murat Atıcı, yazılım ihracatında büyüme hedeflerini anlattı: “Yüzde 15 olan oranı, beş yılda yüzde 50’ye çıkarmak istiyoruz.”
Yazılım ve bilişimde büyüme istikrarını sürdürüyor
Küresel ölçekte büyümesini sürdüren bilişim sektörü, 2024 itibarıyla 5 trilyon dolarlık bir pazara ulaşmış durumda. Bu büyüklüğün yaklaşık 1 trilyon dolarlık kısmını yazılım sektörü oluştururken, yüzde 14’lük büyüme hızıyla gelişimini sürdürüyor. Diğer yandan, küresel ölçekte 150 milyar doları bulan yapay zeka pazarı ise yüzde 20 büyüme oranıyla dikkat çekiyor. Türkiye ise 2024 yılında 4,8 milyar dolar ihracat gerçekleştiren yazılım ve bilişim sektörüyle bu gelişimin parçası olmaya devam ediyor.
Sektörde faaliyet gösteren yerli yazılım firmalarından biri olan Bimser, ihracattaki payını artırma hedefiyle dikkat çekiyor. Şirketin CEO’su Murat Atıcı, “Hedefimiz şirket cirosu içinde yüzde 15 civarında olan ihracat oranını 5 yıl içinde yüzde 50’ye çıkarmak” diyerek, orta vadede büyüme stratejilerini ortaya koyuyor. Atıcı’ya göre Türkiye, konumu ve genç nüfusu sayesinde yazılım ihracatında lider ülkeler arasına girebilecek potansiyele sahip.
“1 milyar dolar üreten yerli bilişim firması hedeflenmeli”
Bimser CEO’su Murat Atıcı, dünyadaki bilişim sektörünün toplam ekonomik büyüklüğün yüzde 5’ini oluşturduğunu ve pazarın yüzde 44’ünün ABD, yüzde 28’inin Avrupa, yüzde 22’sinin ise Asya Pasifik ülkeleri tarafından paylaşıldığını aktarıyor. Dünya genelinde 70 bin yapay zeka teknolojisi geliştiren şirket bulunurken, bu sayı Türkiye için 1.195 olarak ifade ediliyor.
Atıcı, örnek ülke olarak gösterdiği Hindistan’ın, 2023 yılında 193 milyar dolarlık bilişim teknolojisi ihracatı gerçekleştirdiğini belirtiyor. Hindistan’ın hizmet bazlı üretim modeline dayalı bilişim yaklaşımına dikkat çeken Atıcı, “Bu ülkede 4 şirket 10 milyar dolar üzerinde gelir elde etmiş durumda. Bunlardan biri 30 milyar dolara yaklaşıyor. Türkiye için de 1 milyar dolarlık üretim kapasitesine sahip bir bilişim firması hedeflenmeli” diyor. Polonya gibi örneklerin de incelenmesi gerektiğini ifade eden Atıcı, bu ülkenin teknoloji yatırımlarına 20 yıldır sistemli bir şekilde devam ettiğini vurguluyor.
“Markalı ürünle 10 milyar dolar eşiği aşılmalı”
Türkiye’nin geniş pazarlama ağına sahip olduğunu hatırlatan Murat Atıcı, Orta Doğu, Kafkasya, Orta Asya ve Güney Avrupa gibi bölgelerde Türk yazılım ürünlerinin etkin biçimde yer alabileceğini belirtiyor. Bu çerçevede Bimser, 30’dan fazla ülkeye ihracat yaparak sektördeki dönüşüm sürecine katkı sağlıyor.
Türkiye’nin yazılım alanında kabiliyetli mühendis gücü sayesinde önemli bir avantaja sahip olduğunu belirten Atıcı, “İhracatın yeni lideri yazılım ve bilişim olabilir. 4,8 milyar dolarlık sektör ihracatının yüzde 90’ı yazılımdan geldi, yapmamız gereken bunu 10 milyar doların üzerine çıkarmak. Nüfusumuz genç ve konuya ilgili. Öncelikle odaklanmamız gereken iki alan ürünleşmek ve markalaşmak” diyerek odak alanlarına işaret ediyor.
Kurumsal iş birlikleri ve yapay zekâ yatırımları
Türkiye’de yazılım firmalarının özellikle bulut tabanlı ve mobil kurumsal çözümler alanında ciddi ilerleme kaydettiğini belirten Murat Atıcı, bu başarının arkasında devlet desteklerinin ve gelişen start-up ekosisteminin bulunduğunu vurguluyor. Atıcı, yazılım firmalarının belirli niş alanlara yönelerek küresel pazarda rekabet edebilir hale geldiğini ifade ederken, firmalar arası iş birliklerinin artması gerektiğini ve bu birlikteliklerin teşviklerle desteklenmesi gerektiğini söylüyor.
Bimser, ABD ve Birleşik Arap Emirlikleri‘nde açtığı ofislerle ihracat ağını güçlendirirken, Afrika pazarını da gelecek büyüme alanlarından biri olarak değerlendirmeye başladı. Şirketin, enerjiden savunma sanayine kadar birçok sektörde hizmet verdiği ve ihracata yönelik faaliyetlerini bu çeşitlilik üzerinden genişlettiği görülüyor.
Verimlilik artışı ve gelecek planları
Bimser bünyesinde yaklaşık 200 çalışan bulunduğunu belirten Murat Atıcı, şirketin geliştirdiği yazılımların 1 milyondan fazla kullanıcıya ulaştığını aktarıyor. Gelirlerinin yüzde 15’ini ihracattan elde ettiklerini belirten Atıcı, bu oranın üç yıl içinde yüzde 30’a, beş yıl içinde ise yüzde 50’ye çıkmasını hedeflediklerini ifade ediyor.
Ürün geliştirme çalışmalarını Kocaeli ve Marmara Üniversiteleri teknoparklarında yürüten Bimser, 2.500’den fazla müşteriye hizmet sağlıyor. Şirketin kısa vadeli planları arasında ABD ve BAE ofislerini büyütmek, ürünlerini yapay zeka ile entegre hale getirmek ve orta vadede halka arz sürecine hazırlanmak bulunuyor.
Bimser CEO’su Murat Atıcı, teknoloji yatırımlarının yalnızca sistemsel değil, aynı zamanda kültürel dönüşüm gerektirdiğini ifade ediyor. “Bimser olarak hizmet verdiğimiz firmalarda yüzde 30 ila 50 arasında verimlilik artışı ölçüyoruz. Kendi yazılımlarımızda da minimum yüzde 35 oranında yapay zeka kullanıyoruz. Bizim için bu, yan unsur değil, doğrudan temel bileşen” diyor.