XPeng Motors (resmi adıyla Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co., Ltd.) 2014 yılında Xia Heng (Henry Xia) ve He Tao tarafından kuruldu. XPeng’in kurulmasında GAC Group‘ta çalışan iki üst düzey mühendis etkili oldu. Kurucular, otomotiv teknolojisi ve Ar-Ge alanındaki deneyimleriyle şirketi ileriye taşımayı amaçladı.
XPeng’in isim babası ve aynı zamanda yönetim kurulu başkanı olan He Xiaopeng, daha önce UCWeb‘in kurucularından biri ve Alibaba‘da yönetici olarak çalışmış bir isimdir. XPeng’in kuruluş sürecinde önemli destekçiler arasında Lei Jun (Xiaomi’nin kurucusu), Alibaba, Foxconn ve IDG Capital gibi yatırımcılar yer aldı.
XPeng hangi borsalarda işlem görüyor?
XPeng Motors, halka arzını 27 Ağustos 2020’de gerçekleştirdi. Şirket, New York Borsası (NYSE: XPEV) ve Hong Kong Borsası (SEHK: 9868) üzerinden işlem görüyor. ABD’deki ilk halka arzında 1,5 milyar dolar topladı ve hisseleri ilk gün yüzde 40’tan fazla değer kazandı.
XPeng hangi araç modellerini üretiyor?
Şirket, tamamen elektrikli araçlar üretmeye odaklanıyor. Bugüne kadar üretilen modeller arasında:
- XPeng G3 (SUV) – 2018’de tanıtıldı, üretimine aynı yıl başlandı.
- XPeng P7 (sedan) – 2019’da tanıtıldı, teslimatlar 2020’de başladı.
- XPeng P5 (sedan) – 2021’de piyasaya sürüldü. Lidar sensörlü ilk seri üretim otomobil oldu.
- XPeng G6 (SUV) – 2023’te tanıtıldı.
- XPeng X9 (MPV) – 2024’te küresel pazara sunulmaya başlandı.
Şirketin gelecek planları arasında Volkswagen Group ile ortaklaşa geliştirilecek iki yeni model bulunuyor.
XPeng’in teknoloji alanındaki yatırımları neler?
XPeng, sürücüsüz araç teknolojilerine büyük yatırım yapıyor. Şirketin geliştirdiği XPILOT adlı otonom sürüş sistemi, lidar, radar ve kamera kombinasyonuyla çalışıyor. Livox tarafından sağlanan lidar sensörleri, araçların çevresini detaylı şekilde algılamasını sağlıyor.
XPeng, 2018 yılında California Motorlu Araçlar Departmanı‘ndan sürücüsüz araç testi için izin aldı ancak 2020’de gerekli raporları sunmadığı gerekçesiyle izin iptal edildi. Aynı yıl, şirket tekrar test izni aldı.
XPeng’in finansal durumu nasıl?
XPeng, 2023 yılında 4,22 milyar dolar gelir elde etti. Ancak aynı yıl 1,42 milyar dolar net zarar açıkladı. Bunun temel nedenleri arasında Ar-Ge harcamaları ve küresel genişleme çalışmaları yer alıyor. XPeng, yatırımcıları arasında Volkswagen Group, Alibaba, Qatar Investment Authority ve Mubadala gibi büyük fonları bulunduruyor.
XPeng’in üretim tesisleri nerede?
Şirketin şu an Çin’de üç fabrikası bulunuyor:
- Zhaoqing Fabrikası – Yıllık 100.000 araç üretim kapasitesine sahip.
- Guangzhou Fabrikası – Üretim kapasitesini artırmak için inşa ediliyor.
- Wuhan Fabrikası – Henüz üretime başlamadı, ancak yıllık 100.000 araç kapasiteli olacak.
Bu fabrikalar sayesinde XPeng, üretim kapasitesini artırarak küresel pazardaki varlığını genişletmeyi hedefliyor.
XPeng hangi pazarlara açılıyor?
Şirket, 2021 yılında Norveç pazarına girerek Avrupa’daki ilk satışlarını gerçekleştirdi. 2023’te Almanya ve diğer Avrupa ülkelerine açılacağını duyurdu.
XPeng, 2024 yılında Singapur ve Malezya pazarlarına girdi. Tayland gibi Güneydoğu Asya ülkelerinde de büyüme planları bulunuyor. Volkswagen Group ile yapılan ortaklık kapsamında Çin pazarına özel modeller geliştirilmesi planlanıyor.
XPeng’in şarj istasyonları ve pil teknolojisi nasıl?
XPeng, Çin genelinde 1.000’den fazla şarj istasyonu kurdu. Ayrıca müşterilerine ücretsiz ömür boyu şarj hizmeti sunuyor.
Batarya konusunda Contemporary Amperex Technology (CATL) ile çalışan XPeng, geleneksel CTP pillerden LFP pillere geçiş yaptı. LFP piller, daha düşük maliyetli olmasına rağmen menzil açısından dezavantajlı.
XPeng gelecekte hangi alanlara yatırım yapıyor?
Şirket, elektrikli araçların ötesine geçerek robotik alanına da yatırım yapıyor. 2024 yılında “Iron” adlı insansı robotunu tanıttı. XPeng, 2025 yılı içinde otonom sürüş, yapay zeka ve elektrikli araç teknolojilerinde küresel ölçekte rekabetçi olmayı ve en az 60 ülkede faaliyeti hedefliyor.