Onur Air (resmî adıyla Onur Air Taşımacılık AŞ) 14 Nisan 1992 tarihinde kurulan ve 14 Mayıs 1992 tarihinde tarifeli uçuşlara başlayan özel bir Türk havayolu şirketidir. Merkezi İstanbul’da bulunan şirket, faaliyetlerine uzun yıllar boyunca özellikle iç hatlarda ve Avrupa ile Orta Doğu’ya yönelik charter uçuşlarla devam etmiştir. Havayolu, çoğunlukla düşük maliyetli uçuş anlayışını benimsemiş ve bu doğrultuda bir iş modeli geliştirmiştir.
Kuruluşundan kısa süre sonra filosunu genişletmeye başlayan Onur Air, ilk uçuşunu Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ne yapmıştır. 1996 yılında şirketin mülkiyeti Ten Tour adlı turizm grubuna geçmiştir. 1990’lı yıllarda filosuna McDonnell Douglas MD-80 serisini de ekleyerek kapasitesini artırmıştır. Ancak 1998 ve 1999 yıllarında yaşanan ekonomik durgunluk nedeniyle filo küçültülmek zorunda kalmıştır.
Şirketin kurucusu ve sahibi Cankut Bagana, uzun süre boyunca yönetimde aktif rol oynamıştır. CEO’luk görevini ise Teoman Tosun yürütmüştür. Onur Air, faaliyette olduğu dönemde 1.000 ila 5.000 arasında çalışana sahipti. Şirketin internet sitesi ise www.onurair.com/en adresindeydi.
Uzun yıllar boyunca ana üs olarak İstanbul Atatürk Havalimanı’nı kullanan şirket, bu havalimanının kapanmasının ardından operasyonlarını İstanbul Havalimanı’na taşımıştır. Ayrıca Antalya da operasyonel üslerden biri olarak kullanılmıştır. Yolcularına özel bir sadakat programı olan OnurExtra adlı sistemi sunan şirket, belirli dönemlerde yolcularına puan ve promosyon avantajları da sağlamıştır.
Onur Air, 2019 yılında Holiday Europe adlı bir yan şirket kurarak Avrupa ile Akdeniz destinasyonları arasında turistik uçuşlar düzenlemeyi hedeflemiştir. Ancak bu şirketin de ruhsatı 2021 yılında iptal edilmiştir.
Şirket, 2000’li yıllarda zaman zaman güvenlik ve teknik konular nedeniyle çeşitli Avrupa ülkeleriyle sorunlar yaşamıştır. 2005 yılında Almanya, Fransa, İsviçre ve Hollanda gibi ülkeler, teknik nedenlerle şirketin uçuşlarını geçici olarak durdurmuştur. Bu süreçlerde Türkiye de karşılık olarak bazı Avrupa havayollarının uçuş izinlerini askıya almıştır.
Onur Air, faaliyetlerinin son yıllarında toplam 33 uçaktan oluşan bir filoya sahipti. Bu filoda Airbus A320, Airbus A321, Airbus A330 ve eski nesil McDonnell Douglas MD-88 gibi uçak modelleri bulunmaktaydı. Uçuş ağı, faaliyetin sonlandığı dönemde oldukça daralmıştı ve sadece 6 tarifeli destinasyona uçuş düzenlenmekteydi. Bu noktada hizmet verdiği ülkeler arasında Türkiye, Almanya, Kuveyt ve Ukrayna yer alıyordu.
Onur Air, Aralık 2021‘de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından faaliyet lisansı yenilenmeyerek operasyonlarını durdurmak zorunda kalmıştır. Bu kararın arkasında, COVID-19 pandemisi nedeniyle yaşanan ekonomik zorlukların atlatılamaması ve borç yapılandırma süreçlerinin başarısızlıkla sonuçlanması yatmaktadır. Şirketin son uçağı da Şubat 2022‘de kiralayan firma tarafından geri alınmış, böylece uçuş yapabilecek bir filosu kalmamıştır.
Nisan 2022‘de ise bir eski çalışanın başvurusu sonrası açılan dava sonucunda İstanbul‘da görülen mahkemede Onur Air resmen iflas etmiş ve hukuki süreci tamamlanmıştır. Böylece Türkiye’nin özel sektördeki en eski havayollarından biri olan Onur Air, yaklaşık 30 yıllık bir geçmişin ardından havacılık tarihindeki yerini kapatmıştır.