Miray Cruises ya da tam adıyla Miray International Cruises & Management, 1996 yılında kurulmuş olan, merkezi İstanbul’un Sarıyer ilçesinde bulunan özel bir kruvaziyer işletmecisidir. Vedat Uğurlu tarafından kurulan şirket, uzun süre başka firmalara gemi yönetimi hizmeti vermiş, ancak 2021 yılı itibarıyla kendi kruvaziyer seferlerini düzenlemeye başlamıştır. Firmanın hizmet verdiği alanlar arasında ağırlıklı olarak turizm, konaklama ve deniz taşımacılığı yer almaktadır.
Kuruluşundan itibaren Etstur gibi tur operatörleri adına çeşitli gemilerin işletmesini üstlenen Miray Cruises, bu süreçte Louis Aura, Aegean Paradise, MV Delphin ve Med Queen gibi gemilerle faaliyet göstermiştir. Şirketin operasyonları genellikle Akdeniz ve Ege Denizi çevresinde yoğunlaşmış olup, bu bölgelerdeki kısa ve orta vadeli kruvaziyer seferleriyle bilinmektedir.
2020 yılında şirket, filosuna kattığı MV Gemini adlı gemiyle kendi markası altında sefer düzenleyeceğini duyurdu. MV Gemini, 2021 yılında seferlere başladı. Ancak Şubat 2023’te meydana gelen büyük Türkiye-Suriye depremi sonrasında, şirket ticari faaliyetlerini durdurarak Gemini adlı gemiyi Hatay bölgesindeki depremzedeler için barınma amacıyla kullanılmak üzere tahsis etti. Gemi özellikle yaşlılar, hamileler, hastalar ve küçük çocuklu aileler için geçici yaşam alanı haline getirildi.
2023 yılında şirketin kamuoyunda daha fazla görünür olmasına neden olan gelişme ise “Life at Sea Cruises” projesiydi. Mart 2023’te, Miray Cruises, MV Gemini gemisiyle 3 yıl sürecek ve 140 ülkeye uğrayacak bir dünya turu planladığını duyurdu. Yolculuk kapsamında toplamda 382 limana uğranması hedefleniyordu. Bu proje, sabit bir yaşam alanı olarak kruvaziyer gemisinin kullanılmasını öngörüyor ve yolculara deniz üzerinde uzun süreli konaklama imkânı sunmayı amaçlıyordu. Ancak bu plan, çeşitli aksaklıklar nedeniyle hayata geçirilemedi.
Öncelikle, Gemini’nin böyle uzun bir seyahat için teknik açıdan uygunluğu tartışma konusu oldu ve şirket içindeki üst düzey yöneticiler dahil 22 kişilik bir ekip projeden ayrıldı. Ardından, Miray Cruises, dünya turunun AIDA Cruises tarafından emekli edilen AIDAaura isimli başka bir gemiyle yapılacağını ve geminin Lara adıyla yeniden donatılacağını duyurdu. Kendra L. Holmes, bu sürecin yönetiminden sorumlu olarak CEO pozisyonuna getirildi. Ancak ilerleyen dönemde Carnival Corporation ile yürütülen satın alma süreci başarısızlıkla sonuçlandı. Vedat Uğurlu, fonların yetersiz olduğunu belirtince, AIDAaura başka bir firma olan Celestyal Cruises tarafından satın alındı.
Miray Cruises, “Life at Sea” projesinin kalkış tarihini birkaç kez erteledi. İlk olarak 1 Kasım’dan 11 Kasım’a, daha sonra 30 Kasım’a kaydırıldı. Ancak Kendra L. Holmes, Kasım ortasında görevinden ayrıldı ve 17 Kasım’da yolculara gönderdiği bir video ile seferin iptal edildiğini duyurdu. 19 Kasım’da şirket de resmi olarak iptali onayladı. Yolculuk için hazırlık yapan ve bazıları evlerini satarak ya da kiraya vererek yola çıkan müşteriler, bu gelişme karşısında mağduriyet yaşadı.
Miray Cruises, mağdur müşterilere iade yapılacağını ve bazı yolculuk masraflarının karşılanacağını açıkladı. Ancak Aralık 2023 itibarıyla ödemeler yapılmadı ve iade süreci 2024 yılı Şubat ayına ertelendi. Sürecin uzaması üzerine, Ocak 2024’te aralarında Amerika Birleşik Devletleri Florida Güney Bölgesi savcısı Markenzy Lapointe’e başvuran 78 yolcu, şirketin faaliyetlerinin cezai olarak incelenmesini talep etti.
Miray Cruises, bir dönem önemli bir denizcilik projesiyle uluslararası kamuoyunun ilgisini çekmiş olsa da, bu projenin yönetimi ve sonuçları şirketin itibarını zedeleyen bir sürece dönüşmüştür. Şirketin resmi internet adresi miraycruises.com üzerinden güncel gelişmelere ulaşılabilmektedir.