CarrefourSA, 1991 yılında Sabancı Holding ve Carrefour ortaklığında kurulan, merkezi Maltepe, İstanbul‘da bulunan bir süpermarket zinciridir. İlk marketini 1993 yılında İçerenköy‘de açan CarrefourSA, Türkiye’deki perakende sektöründe önemli bir yere sahiptir. 1996 yılında CarrefourSA adı kullanılmaya başlanmış ve 2005 yılında halka açık bir şirket olan Gima‘yı satın alarak Borsa İstanbul‘da işlem görmeye başlamıştır.
Tarihçe
CarrefourSA‘nın hikayesi 22 Kasım 1993’te İstanbul‘un İçerenköy semtinde yalnızca Carrefour adıyla açılan ilk süpermarket ile başlamaktadır. Bu market, Türkiye’de açılan ilk süpermarket olma özelliğini taşımaktadır. 1996 yılında CarrefourSA adı kullanılmaya başlanmış ve şirket bu tarihten itibaren hızlı bir büyüme sürecine girmiştir.
2005 yılında halka açık bir şirket olan Gima‘yı satın alarak Borsa İstanbul‘da işlem görmeye başlayan CarrefourSA, bu satın almayla birlikte Türkiye perakende sektöründeki konumunu daha da güçlendirmiştir. Gima hisseleri kapatılmış ve 24 Ağustos 2006 tarihinden itibaren CarrefourSA hisseleri 2 pay hâlinde işlem görmeye başlamıştır. Temmuz 2015’te bu paylar birleştirilerek tek hisse kodu altında işlem görmeye başlamıştır.
25 Temmuz 2013’te Sabancı Holding, 141 milyon Lira’ya Carrefour Nederland BV‘den %12 hisse daha alarak payını %50,8’e çıkartmış ve yönetimi devralmıştır. Bu hamle ile CarrefourSA üzerindeki kontrolü daha da sağlamlaştırmıştır.
Birleşmeler ve Satın Almalar
CarrefourSA, 1999 yılından bu yana Türkiye’de faaliyet gösteren pek çok market zinciriyle satın almalar yoluyla birleşme yaşamıştır. 1999 yılında Fransız Promodès‘in Carrefour ile birleşmesinin ardından Promodès‘in Türkiye’de Continent adıyla faaliyet gösteren 3 hipermarketi CarrefourSA‘ya katılmıştır.
Carrefour‘un Fransa’daki diğer bir markası olan Champion marketler zinciri, Türkiye versiyonu olarak ChampionSA adıyla Kasım 2000’de Fulya‘da açılmıştır. Ancak 2007 yılında, CarrefourSA isminin müşteriler tarafından daha çok tercih edilmesi sebebiyle bütün ChampionSA‘lar CarrefourSA Express marketlere dönüştürülmüştür.
2005 yılında Gima ve Endi‘nin sahibi olan Fiba Holding, bu iki marketin Koç Holding‘e satışı için görüşmeler yürütüyordu. Ancak CarrefourSA‘nın 132,5 milyon Dolar teklif vermesi üzerine üç gün içinde CarrefourSA‘ya satılmıştır. Böylece 13 Temmuz 2005’te Gima‘nın %65,33’ü ve Endi‘nin %34,95’i satın alınmış ve toplamda 81 mağaza devralınmıştır. Bu ani satışa Koç Holding tepki göstermiştir.
CarrefourSA Temmuz 2010’da Saya Grup‘a bağlı yerel bir market zinciri olan Alpark‘ı 45 milyon Lira’ya satın almıştır. Şubat 2015’te yerel bir market zinciri olan İsmar‘ın 26 marketini satın almıştır. Mart ayında 1e1 adında bir zincirin 29 şubesini 31 milyon Lira’ya satın almıştır. Mayıs ayında ise bir başka yerel market zinciri olan ve 201 marketi bulunan Kiler, 429 milyon Lira’ya satın alınmıştır. Böylece CarrefourSA, 2015 yılı içinde 256 yeni markete sahip olmuştur.
Güncel Durum
CarrefourSA, Türkiye genelinde hipermarket, süpermarket, gurme market ve mini market türlerinde hizmet vermektedir. 2018 yılı itibarıyla Türkiye genelinde 596 marketi bulunmaktadır. CarrefourSA‘nın Borsa İstanbul‘daki menkul değer sembolü BİST:CRFSA‘dır.
Şirketin sloganı 2004-2008 yılları arasında “Ne Lazımsa CarrefourSA, CarrefourSA Ne Lazımsa”, 2014-2021 yılları arasında “Doğrusu CarrefourSA’da, Doğruca CarrefourSA’ya”, 2021’den günümüze ise “Evdeki Hesaba Uyar” şeklinde olmuştur.
CarrefourSA‘nın önemli kişileri arasında Cenk Alper (Yönetim Kurulu Başkanı) ve Kutay Kartallıoğlu (Genel Müdür) bulunmaktadır. Şirketin 2020 yılı geliri 7,91 milyar TL iken, net geliri -304,1 milyon TL olarak kaydedilmiştir. Sabancı Ailesi %57,12, Carrefour Nederland BV %37,54 ve halka açık %5,34 hisse oranlarına sahiptir. Şirketin çalışan sayısı ise 10.500’dür.
Web Sitesi ve Genel Bilgiler
CarrefourSA‘nın resmi web sitesi carrefoursa.com adresinde hizmet vermektedir. Şirket, müşteri odaklı hizmet anlayışı ile geniş ürün yelpazesini uygun fiyatlarla sunmayı hedeflemektedir. Türkiye’nin dört bir yanında geniş mağaza ağı ile müşterilerine kaliteli hizmet sunan CarrefourSA, perakende sektöründeki konumunu her geçen gün daha da güçlendirmektedir.