2024 yılına girerken, küresel elektrikli araç (EV) pazarının önemli bir büyüme yaşaması bekleniyor. Araştırma şirketi Rho Motion’ın verilerine göre, 2023 yılında dünya genelinde tamamen elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçların (PHEV’ler) satışları yüzde 31 artış gösterdi. Ancak bu, bir önceki yıl kaydedilen yüzde 60’lık büyümenin belirgin bir yavaşlaması olarak dikkat çekiyor.
Rho Motion’ın veri yöneticisi Charles Lester, büyümedeki bu yavaşlamanın genişleyen pazarlar için beklentilere uygun olduğunu belirtti ve “Her yılı iki katına çıkaramazsınız” dedi.
Lester, 2023 yılında küresel elektrikli araç satışlarının Rho Motion’ın yüzde 30’luk büyüme tahminine yakın bir seyir izlediğini vurguladı. 2024 yılına ilişkin olarak ise araştırma firması, küresel elektrikli araç satışlarında yüzde 25 ile 30 arasında bir büyüme öngörüyor.
Aralık 2023’te, Rho Motion’a göre elektrikli araç satışları aylık 1.5 milyon adetle rekor bir seviyeye ulaştı.
2023 yılında dünya genelinde satılan 13.6 milyon elektrikli aracın 9.5 milyonunu tamamen elektrikli veya bataryalı elektrikli araçlar (BEV’ler) oluştururken, geri kalan kısmı PHEV’leri içeriyordu.
Yıllardır süren güçlü büyümelere rağmen, bazı otomobil üreticileri Avrupa ve diğer bölgelerde elektrikli araçlara olan talebin yavaşlama ihtimalinden endişe duyuyor. Bu temkinli tutum, sürücülerin önümüzdeki iki ila üç yıl içinde piyasaya sürülmesi beklenen gelişmiş, daha kompakt ve uygun fiyatlı modelleri beklemelerinden kaynaklanıyor.
BEV satışları ABD ve Kanada’da yüzde 50, Avrupa’da yüzde 27 ve Çin’de yüzde 15 büyüme kaydetti.
Almanya’nın bir önceki yıl elektrikli araçlara yönelik teşvikleri sonlandırma kararı, Lester’a göre, 2024 yılında Avrupa’da elektrikli araç satışlarını etkileyebilir. Rho Motion, Avrupa’nın BEV satışlarının sadece yüzde 8’inin daha küçük araç segmentine düştüğünü vurguladı. Ancak bu trendin değişimine Citroen’in Stellantis tarafından bu yıl satışa sunulacak eC3 gibi daha küçük modellerin katkı sağlaması bekleniyor.